Trendy
válka na Ukrajině Bachelor Česko 2024 Helena Zeťová Oktagon 65

Tohle není sci-fi! Zaměstnancům Amazonu asistují roboti

Tohle není sci-fi! Zaměstnancům Amazonu asistují roboti
Zdroj: Amazon
Speciální projekt

Logistika je obor, kde má každá ušetřená vteřina nezměrnou hodnotu. Zásilky z celého světa proto zaměstnancům kojetínského Amazonu pomáhají třídit pokročilí roboti. Práci lidem usnadňují, ale neberou, zdůrazňuje Jan Vavřík, Senior Operations Manager v Amazon Česká republika.

Technologie hrají v našem provozu zásadní roli,“ vysvětluje Jan Vavřík, který se v robotickém centru společnosti Amazon stará o to, aby provoz šlapal jako hodinky. „Roboti u nás dopravují celé regály přímo k zaměstnancům. Ti tak ušetří nachozenou vzdálenost a nemusí přenášet těžká břemena nebo manipulovat s vozíky.“

Zaměstnanci si podle něj své robotické kolegy velmi pochvalují. Na oběd prý spolu ale nechodí: „Roboti operují v oddělených zónách, kam zaměstnanci nemají běžný přístup. Ti, kteří do těchto zón vstupují, nosí speciální vesty se senzory, které robotům dávají signál zpomalit nebo úplně zastavit. Díky tomu je práce v našem centru mimořádně bezpečná.“

Bezpečnost na prvním místě

Právě bezpečnost práce je v takto sofistikovaném provozu klíčová. Řady zaměstnanců navíc během roku rozšiřují tisíce sezónních kolegů, naposledy během Vánoc. Ve skladech tak umí být pořádně rušno i bez robotů. Sezónním pracovníkům přitom Amazon nabízí stejné benefity jako těm kmenovým – dopravu do práce zdarma, dotované obědy za 29 korun, zaměstnanecké slevy nebo možnost využít program Career Choice.

Zaměstnancům poskytujeme až 120 000 korun na vzdělávání během čtyř let. Mohou si tak zvýšit kvalifikaci nebo zlepšit jazykové dovednost – kurzy angličtiny nabízíme hned od prvního dne nástupu do zaměstnání. Chceme totiž, aby se u nás zaměstnanci cítili podporováni nejen v práci, ale i v osobním rozvoji,“ doplňuje Vavřík.

Letos i napřesrok

Zatímco roboti osobní volno neznají, zaměstnance si Amazon umí předcházet. Ukazuje to i fakt, že se velké procento kolegů na sezónní pozice opakovaně vrací. „Klademe velký důraz na to, aby pracovní doba odpovídala potřebám zaměstnanců. Nabízíme čtyřdenní pracovní týden s desetihodinovými směnami, částečné úvazky nebo čistě víkendové směny. Poslední zmiňované si oblíbili například rodiče malých dětí.“

Vavřík uvádí, že se lidé bát robotů nemusí. Technologie prý budou hrát nejen v logistice stále větší roli, lidé ale zůstanou nenahraditelní. „Roboti nám pomáhají s rutinními činnostmi a těžkými břemeny, což ulehčuje práci a zvyšuje efektivitu. Zároveň díky nim vznikají vznikají nové pracovní pozice, například pro specialisty na údržbu a správu těchto technologií. Roboti tak vždy budou jen manuálně zručným kolegou, ale nikdy ne šéfem,“ uzavírá.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy