U aut ze zahraničí buďte ostražití, radí expertka z firmy Cebia. Prověření vozidla pomocí VIN kódu je základ, tvrdí
V našem pořadu eXtra Host byla Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia, která se věnuje prověřování ojetých automobilů a jejich zabezpečování. V rozhovoru prozradila, že v posledních letech narostly právě ceny ojetin, na čemž má podíl i ekonomická inflace. Ještě předtím, během covidových let, pak narostl počet podvodů, které se týkají prodeje vozů. Situace se nicméně zlepšila právě díky zvýšení povědomí o možnostech prověřování jejich původu.
„Nicméně v tuhle chvíli ta míra podvodů zase roste. A to z důvodu špatné ekonomické situace – lidé nemají peníze na nové auto, které by chtěli, ale zároveň nejsou ochotni se úplně vzdát svých požadavků. Možností v takové situaci pak mají nepoctiví prodejci celou řadu – stočí tachometr, zatají havárii. Tím docílí toho, že zákazníkům prodají takové auto, jaké si přejí, ale neřeknou jim o historii vozu pravdu,“ uvedla Barbora Minksová ze společnosti Cebia.
Firma působí na trhu více než 30 let a jejích služeb využívá široká veřejnost i řada dalších společností. Mezi jejích více než 5 500 partnerů patří pojišťovny jako Allianz, ČPP, Generali Česká pojišťovna, Kooperativa nebo UNIQA. Spolupracuje i s bankovními společnostmi UniCredit nebo MONETA.
eXtra.cz vyvrací fake news: Brusel chce prý zakázat placení v hotovosti. Ve skutečnosti je to naopak
VIN kód je základ
K prověření historie vozu využívá Cebia takzvaný VIN kód – identifikační číslo vozidla (Vehicle identification number), který je unikátní pro každý vyrobený automobil. „Někteří prodejci do inzerátů celý VIN kód ale nedávají – proto je dobré se na něj určitě zeptat,“ upozorňuje Minksová a dodává, že na pozoru by lidé měli být především v případech, kdy ho prodejce nechce zákazníkovi vůbec sdělit.
„Následující postup je takový, že si na základě VIN kódu prověříte auto. V první řadě byste si měli zkontrolovat, že sedí specifikace vozu – že se skutečně jedná o daný model, motorizaci, rok výroby a tak dále. Pak byste si měli zkontrolovat najeté kilometry, tedy jestli auto nemá stočený tachometr. Důležitá je také historie poškození a havárií – tady je důležitě vědět, že ne každý může jezdit v nehavarovaném autě. Znamená to, že aut, která jsou nehavarovaná, není tolik, aby v nich mohli jezdit všichni,“ vysvětluje Minksová.
V havarovaných autech tak podle ní stejně někdo jezdit musí. Stejně je ale důležité vědět, k čemu konkrétně došlo a jak byl vůz opraven. „Skutečnost, že dojde k havárii, ještě neznamená, že to auto nemůže být bezpečné a provozuschopné,“ podotýká. Problém je naopak v tom, že pokud jsou havárie zatajované – k čemuž často dochází u vozidel dovezených ze zahraničí – jejich následná oprava nemusí být provedena úplně kvalitně a to auto může být spíše „časovaná bomba“.
Auto po německém důchodci
Minksová ale trvá na tom, že z ciziny se dají koupit i kvalitní vozy. „Nicméně to riziko je tam větší. Pokud si chcete koupit ojetinu ze zahraničí, je strašně důležité, od koho ji kupujete. My (Cebia) varujeme hlavně před malými dovozci a fyzickými osobami, protože tam těch problémů vidíme strašně moc,“ uvádí.
V rozhovoru se marketingová manažerka dotkla i fenoménu aut z Německa. „Všichni v Česku chtějí auto z Německa, bere se to tak, že německá ojetina je ta kvalitní a že se k nám dokonce dovážejí ojetiny po německých důchodcích, které jsou v úplně perfektním stavu. Samozřejmě to tak ale není, protože takové ojetiny by si tam Němci nechali,“ konstatuje Minksová.
Na celý díl pořadu eXtra Host s Barborou Minksovou ze společnosti Cebia se můžete podívat v náhledu článku.