Velký velikonoční průzkum: Češi vs. Slováci
Na nákupním seznamu rozhodně nemohou chybět vajíčka. A i letos mají zákazníci obchodů Tesco z čeho vybírat. „V nabídce máme i bílá vejce z českých chovů, největší zájem je o vejce velikosti M v balení po 30 kusech,“ potvrzuje Václav Koukolíček, mluvčí společnosti Tesco.
Ne všechno jídlo se ale podaří včas spotřebovat, celkem 14 % Čechů a 23 % Slováků připouští, že se jim veškeré nakoupené jídlo nepodaří zkonzumovat. Tyto potraviny se následně snaží ještě před datem spotřeby využít v nějakém receptu (63 %, v SR 53 %) nebo je dají domácím zvířatům (12 %, v SR 25 %) a menší část (7 %, v SR 8 %) pak vyhodí. Nejčastěji pak vyhazují vajíčka nebo pečivo.
Mazanec hraje prim
Mezi symboly českých Velikonoc patří neodmyslitelně pomlázka, vejce nebo beránek. Právě zdobení vajíček patří pro 78 % Čechů mezi nejčastější způsoby slavení Velikonoc. 69 % Čechů pak připravuje velikonoční pokrmy a 31 % plete pomlázku.
Mezi velikonočním pečivem, které si Češi doma pečou, dominuje mazanec, beránek a nádivka. Mazanec si na Velikonoce připravuje 67 % Čechů, beránka pak 66 % a nádivku 51 %. Nejrůznější
koláče a zákusky peče 33 % Čechů. Řada lidí se pro velikonoční pečivo vypraví i do obchodů, což potvrzují také nárůsty prodejů. „Mezi nejprodávanější výrobky patří naše ručně vyráběné mazance, které nyní v době před Velikonocemi pečeme až čtyřikrát denně,“ říká Jaroslav Heptner, produktový specialista pro pekárenské výrobky společnosti Tesco.
Hody, hody, doprovody
Na koledu vyráží pravidelně čtvrtina Čechů (26 %) a téměř třetina Slováků (31 %). Většina z nich bere s sebou i děti. Za koledování pak nejčastěji dostávají klasická malovaná vajíčka (72 %, v SR 30 %), čokoládová vajíčka (66 %, v SR 77 %) nebo jiné druhy cukrovinek (58 %, v SR 44 %). Pro plnoleté koledníky je pak připraven i tvrdý alkohol (31 %, v SR 25%).
Velikonoce v pohodlí domova
Ač je to s podivem, tak stále nemalá část Čechů (40 %) tráví Velikonoce v pohodlí svého domova, pouze 9 % Čechů vždy využije prodloužený víkend a odjíždí pryč. 51 % Čechů je většinou doma, občas ale přeci jen také vyjedou.