Zakladatel Rohlíku poslal kurýrům ostrý dopis: Nikdo vás tu nedrží!
Ve firmě Rohlik.cz to vře. Společnost zabývající se rozvážkou potravin změnila výplatní tarif u svých kurýrů, který by se nově měl odvozovat od hodnocení. Kurýrům se však nové změny vůbec nelíbí a hrozili i stávkou. Jejich zkušenosti přinesla redakce eXtra.cz. V reakci na to zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr poslal kurýrům ostrý dopis, kde píše, že si berou zákazníky jako rukojmí. Zároveň však firma v některých bodech kurýrům ustoupila.
"Mrzí mě, že s vámi Rohlík více nekomunikoval před uvedením nového modelu odměňování, což by zřejmě vedlo k odstranění některých bodů, které vás iritují. Mrzí mě, že než abyste napsali majiteli, který už neřeší jednotlivá rozhodnutí zemí, aby vám pomohl, tak zahájíte nátak přes média. Ani jedno není správně a postarám se, abychom se z toho poučili." Tímto začíná dopis, který napsal zakladatel firmy Rohlík.cz Tomáš Čupr kurýrům, kteří si stěžují na nové výplatní tarify a který má redakce eXtra.cz k dispozici.
Nikdo vám nestojí s pistolí u hlavy
"Vybrali jste si nekultivovanou cestu a čekáte, že s vámi bude jednáno kultivovaně. Na sociálních sítích se nyní šíří, aby nás lidé nahlašovali na úřady, to je výsledek vaší komunikace. Možná nás to bude stát zákazníky a vy si vyděláte méně. Možná nás to bude stát peníze a vy si vyděláte méně," pokračuje Čupr ve svém textu, načež na konci píše, že kurýry "nenutí u sebe pracovat s pistolí u hlavy" a že "poškodili firmu". K faktu, že kurýři jsou zaměstnáváni na IČO, nebo pracovním podmínkám se však nevyjádřil.
O něco smířlivější byla mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová: "To, co uznáváme, je, že jsme měli dát kurýrům ještě více času se s podmínkami seznámit, nicméně přes celý víkend s nimi podmínky procházíme, vysvětlujeme a i dnes pokračujeme v osobních jednáních. Situace, která vznikla na sociálních sítích, není řadě kurýrů příjemná. Názory, které se objevily na sociálních sítích, rozhodně nejsou názorem většiny kurýrů," uvádí pro eXtra.cz Morgensteinová.
Čím víc najezdíte, tím méně si vyděláte
Sporné je podle námi oslovených kurýrů i hodnocení stylu jízdy. "V extrému pravidlo pro bezpečnost jízdy staví kurýra do pozice - zabrzdit a přijít o peníze nebo radši nabourat. Celkově i kdybychom věděli, jak tento bonus maximalizovat, tak nastane situace, kdy kvůli autu před tebou musíš zadupnout a přijdeš o peníze. Panuje velká obava, že styl jízdy bude extrémně těžké maximalizovat," uvádí další příklad jeden z kurýrů.
Bohužel jsou to také jen lidé, co chybují
V kontrastu zprávy, že styl jízdy nesplňuje na 80 % řidičů, působí nová pravidla podle kurýra jako plán, jak ušetřit právě na odměnách pro kurýry. "Argument, že změny jsou lepší pro službu, zase dementuje fakt, že hodnocení je upravené tak, že když zákazník neohodnotí, tak kurýr dostane automaticky nejlepší hodnocení," myslí si kurýr, podle kterého je zároveň absurdní vyčítat kurýrům, že do svého sporu zatahují zákazníky "Nikdo je nenutil psát na fb, že kurýři jsou skoro bezchybní," tvrdí. "Je smutné, jakými způsoby a v jaké míře se selhání vrcholného managementu řeší, ale bohužel jsou to taky jen lidé a ti chybují," dodává kurýr na závěr.
Je otázkou, jaký vliv bude mít současná situace na počet kurýrů, kteří jezdí pro společnost Rohlík. Podle vyjádření šéfa konkurenční společnosti Košík Tomáše Jeřábka pro E15.cz se nynější spor v Rohlíku hned projevil na počtu zájemců o spolupráci s jejich firmou. „Zvýšený zájem o kurýrní práci u nás jsme zaznamenali už o víkendu. Při práci kurýra jde totiž nejen o finanční odměnu, ale i o celkovou vnitřní atmosféru, způsob vedení ze strany šéfkurýrů. Ať už je to kurýr, co jezdí 20 dnů v měsíci, nebo jen dva dny v měsíci,“ uvádí.