Záludné testy: Falešně pozitivní děti trpí, Arenberger ale nic měnit nechce
Falešná pozitivita, která se vyskytla u některých antigenních testů, znepokojuje rodiče, jejichž děti musejí podstupovat ve školách povinné testování. Ministr zdravotnictví Petr Arenberger (62) však zatím nechce vyvozovat žádné závěry o účinnosti testů.
Tento týden začalo povinné testování žáků ve školách. Někteří rodiče ovšem poukazují na chybovost antigenních testů, které měly v určitých případech vykázat falešnou pozitivitu.
Na problém upozornila na svém Twitteru například hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková (45). „Pondělí 56 678 dětí, pozitivních 23. Po ověření testy PCR ale bylo pozitivních jen 8 dětí. Zbývajících 15 bylo negativních. Takže po zjištění ‚pozitivity‘ ve škole musely školu opustit, jely s rodiči na PCR testy. Rodiče do druhého dne v nervech, aby se zjistilo, že zbytečně,“ uvedla.
Pondělí 56 678 dětí, pozitivních 23. Po ověření testy PCR ale bylo pozitivních jen 8 dětí. Zbývajících 15 bylo negativních. Takže po zjištění “pozitivity” ve škole musely školu opustit, jely s rodiči na PCR testy. Rodiče do druhého dne v nervech, aby se zjistilo, že zbytečně.
— Petra Pecková (@PPeckova) April 15, 2021
Roli hraje i rychlost
„Je pravda, že v Praze prakticky všechny odběry, které byly pozitivní v antigenním spektru, byly až na tři výjimky potvrzeny PCR. Je to velmi individuální,“ cituje Právo ministra zdravotnictví Petra Arenbergera, který sice do budoucna nevylučuje změnu ve způsobu testování, ale zároveň zohledňuje to, že u PCR testů se na výsledek z laboratoře čeká v průměru celý jeden den, zatímco antigenní metoda ukáže výsledky do pár minut.
Problém představuje také vysoká citlivost PCR testů, které zachytí i velmi málo virů u jedinců, kteří už mají covid za sebou, často o tom ani nevědí a již nejsou infekční. „V určitém procentu je potřeba s tím počítat,“ sdělil Právu virolog Grubhoffer.
Návrat do lavic
Pro celou republiku od pondělí 12. dubna platí, že do lavic prozatím usednou někteří žáci prvního stupně základních škol a třídy se ve škole střídají po týdnu. Jde o takzvaný rotační systém – týden ve škole, týden distančně. Mateřské školy po více než měsíci znovu ožily, protože se do nich vrátili předškoláci, tedy poslední ročníky, aby se tyto děti mohly připravovat pro nástup do prvních tříd.
Ve třídách by žáci měli být maximálně po 15, ideálně v půlených skupinách. Výuka se obnovila také na speciálních školách. Děti ve školkách nemají povinné roušky, ale musí se – stejně jako ve školách – dvakrát týdně testovat. Žáci druhého stupně ZŠ, středoškoláci i vysokoškoláci zůstávají zatím i nadále na distanční výuce.