Babiš instagramovým králem ANO: Cílí na mladší voliče, potřebuje je pro boj o Hrad, říká expert Horák
Hnutí ANO má novou instagramovou jedničku. Zatímco doposud si užívala výsluní na sociální síti Alena Schillerová, s blížícími se volbami na Hrad přebírá její otěže Andrej Babiš. Ten je přitom na Instagramu teprve pár měsíců. Důvod jeho náhlé aktivity je podle zkušeného marketéra Jakuba Horáka jednoduchý - snaha zlákat voliče především z řad mladších lidí. "Aby uspěl s jeho předpokládanou účastí v prezidentských volbách, tak musí získat i mladší voliče, kteří mu pomohou ve druhém kole," vysvětluje Horák pro eXtra.cz.
Uplynulo něco málo přes dva měsíce od doby, kdy si Andrej Babiš založil Instagram a přidal na něj první příspěvek. Důvod byl jasný, jeho PR tým se snažil prodat expremiérovu cestu obytňákem po Česku, která stále probíhá a s níž si Babiš zajišťuje hlasy pro předpokládanou prezidentskou kandidaturu. Čeští voliči tak mohli sledovat premiéra v jiné póze než doposud na Facebooku. Fotky z dovolené, hospody, z bazénu nebo třeba v nových stylových teniskách... To vše za jasným cílem - zaujmout mladší voliče.
"Na každém médiu musíme působit podle toho, jací se na něm pohybují uživatelé a Instagram je obecně mladší cílovka než na Facebooku," vysvětluje specialista na marketing Jakub Horák pro eXtra.cz. Proč se ale Babiš pokouší získat mladší voliče, když jeho doménou byli po dlouhé roky ti starší? "Je v takové zajímavé situaci. On prakticky všechy voliče ze starších skupin má, což se mu podařilo vysátím KSČM a ČSSD. Aby uspěl s jeho předpokládanou účastí v prezidentských volbách, tak musí získat i mladší voliče, kteří mu pomohou ve druhém kole," vysvětluje Horák s tím, že právě na mladší generace nyní Babiš působí na Instagramu.
Starší voliče by nepodceňoval
Logicky tak mladé lidi oslovuje skrze médium, na kterém se pohybují. "Instagram je navíc velice vizuální médium, to znamená, že tam nikoho nezajímají dlouhé plky, tam zaujme to, že někdo má nějaké speciální boty, dělá zajímavé věci či podobně," nastiňuje marketér princip, jakým lidé zaujmou na Instagramu.
Zároveň ale Horák varuje před podceněním starších voličů. "To je taková sterotypizace. Proč by starší volič nemohl mít v oblibě stylové boty? Nezapomínejme, že do důchodu odchází lidé, kteří normálně dospělost prožili v demokratickém režimu po revoluci a těm může imponovat, že je vitální," upozorňuje s tím, že tento přístup imponuje zejména ženám. Lidem se podle Horáka navíc obecně líbí, že je někdo aktivní, což Babiš prodává právě na Instagramu, jelikož jinde to tolik nevynikne.
Těží z podmínek společnosti Meta
Babišovi pak hraje do karet i to, že Instagram i Facebook vlastní společnost Meta, tudíž obě platformy mají společné cílení. "Tím, že na Instagramu skrze zajímavé fotky zaujme nějaké lidi, tak na to samé publikum může cílit i na Facebooku nějakou reklamou, a to už třeba v podobě slov, jako například pravidelným hlášením Čau lidi," objasňuje Horák fungování reklamy na Facebooku.
Pro Babiše je tak přechod na Instagram úspěšným tahem, obzvlášť s jeho zkušeným PR týmem za zády. "Z profesionálního hlediska musím konstatovat, že je to naprosto efektivní z pohledu toho, na koho Instagram cílí a jak je to propojené s Facebookem," dodává Horák. Jak moc se Babišovi krok vyplatil, se ale nejspíš dozvíme až příští rok v prezidentských volbách. Byť expremiér svou účast nepotvrdil, je veřejně považována za samozřejmou.