Babiš volal po zastropování cen paliv jako v Maďarsku. Tam teď zavírají benzinky
Maďarsko má opět velký problém s benzinem a naftou. Způsobuje to tamní vládní politika zastropování cen, která má řidiče chránit před vysokými cenami. Ve skutečnosti je ale začíná chránit spíše před tím, aby své auto mohli používat tak jako dřív. Nemohou vzít neomezené množství paliva a na stovkách čerpacích stanic je čekají prázdné nádrže, na což upozorňuje portál Portfolio. Paradoxně kroky maďarské vlády dává už dlouhou dobu za příklad třeba Andrej Babiš, podle kterého měl kabinet Petra Fialy také zastropovat ceny nafty a benzinu.
Maďarská vláda stanovila cenový strop pro litr paliva na 480 forintů (asi 29 Kč), ale tankovat za tuto cenu mohou jen vozidla s maďarskou poznávací značkou, aby se zabránilo takzvané benzinové turistice, píše ČTK. Několik měsíců to vypadalo, že plán Maďarů funguje, ačkoli byly slyšet hlasy čerpadlářů, že vládní strop jejich byznys likviduje. Ty, kteří se odmítli přizpůsobit, převzal státní podnik MOL.
"Bezpečné zásoby paliva v Maďarsku se zhroutily, u některých vrtů mohou na dobu neurčitou nastat omezení a potíže se zásobováním," řekl maďarskému portálu Portfolio Gábor Egri, prezident Asociace nezávislých čerpacích stanic. "Kvůli oficiální ceně představené v listopadu loňského roku výrazně vzrostla poptávka po pohonných hmotách na čerpacích stanicích MOL, zatímco do země se dostává mnohem méně produktů z dovozu," dodává Egri.
"Egy teljes magyar kisvállalkozói szektor mehet most tönkre" ⛽️
— Kuruc.info (@Kurucinfo2) November 20, 2022
A következő hetek magyar családok nehéz helyzetbe kerülését fogják elhozni.#Kuruc #Magyarország #ársapka #MOL #benzin #benzinkutak #vállalkozások #korlátozások #Fidesz
🌐 https://t.co/xI3tqGeNvq pic.twitter.com/j5KWm7y5Yv
Skopeček: Takhle to dopadá, když se stropují ceny
Podle sdělení MOLu svým partnerům „v zájmu provozu a energetického zásobování země“ nemohou v týdnu od 21. listopadu poskytovat naftu a autobenzin, vyplývá z dokumentu, který získal právě list Portfolio. Podle dopisu MOLu zaslaného partnerům má společnost významnou strategickou roli v zásobování energií celého regionu a zodpovídá za chod země. "V současné situaci musí být upřednostněny aspekty vnitrostátních dodávek, a proto musí být zavedena dočasná omezení," píše se v dopise. Co to ale konkrétně bude znamenat pro Maďary, není zatím jasné.
K problematice se vyjadřují i čeští politici. Jedním z nich byl třeba Jan Skopeček z ODS na Twitteru. "V Maďarsku chybí nafta i benzin. Říkal jsem to hned, když nás opozice tepala, že musíme ceny benzinu a nafty zastropovat. Takto to většinou dopadá vždy, když stát začne regulovat cenu a stanoví ji níže, než je cena tržní. Přijde nedostatek a fronty," píše politik.
Po zastropování cen nafty a benzinu volá dlouhou dobu například Andrej Babiš, který poukazoval právě na Maďarsko. „Vláda by měla zastropovat ceny pohonných hmot, klidně může na 35 korunách a stále ČEPRO bude na nule, když se odpustí DPH,“ řekl před časem ve svém pravidelném videu. Čas ale ukázal, že zřejmě nejde o nejšťastnější řešení.