Babišův poklad Prchal: Na Slovensku se svou taktikou pohořel. Trápí se, tvrdí odborník
Dva marketéři, známí ze svého působení ve službách bývalého českého premiéra Andreje Babiše (ANO), se angažují v předvolební kampani na sousedním Slovensku. Zejména Marek Prchal, který s marketingem pomáhá pravicové straně Sloboda a Solidarita, známé jako Saska, se setkává s kritikou za přenášení českých témat, která nemusí rezonovat mezi slovenskými voliči. Straně HLAS expremiéra Petera Pellegriniho pak radí bývalý Prchalův kolega Marek Hanč. I o jejich roli před volbami promluvil pro iRozhlas.cz slovenský marketér Adam Znášik.
„Když to mám hodnotit čistě profesionálně, tak kampaň Sasky je viditelná, je to jiné, svěží, jejich vizuálů si všimnete. Samotná poselství a jejich spojení s politickou činností strany, to je druhá věc, to ale není věc marketingových specialistů. Je asi rozdíl dělat pro Andreje Babiše, který má velký vliv i na média a svá témata dokáže tlačit i jinak, než že něco řekne na tiskové konferenci. Pracovat pro stranu na hranici zvolitelnosti je úplně jiná disciplína a musí to pro (Marka) Prchala být těžší,“ řekl Adam Znášik z agentury Komplot Advertising v rozhovoru pro iRozhlas.cz.
Problém podle svých slov tedy vidí spíše v tom, že Prchal přešel k úplně jiné straně – „k marginální partaji, která soutěží o trochu jiného voliče než ANO“ – než v samotných výsledcích práce českého odborníka na marketing. Naproti tomu Marek Hanč, radící HLASu, se údajně spoléhá na tradiční přístup propagace „silného státu“, což je ovšem téma spojené spíše s osobností Roberta Fica a jeho stranou Smer.
Ficův Smer chce „návrat k pořádku“
V posledních průzkumech dominují výsledkům právě Smer, Progresívne Slovensko a Slovenská národná strana. Jak si všiml zpravodajský web Novinky.cz, boj o přední pozice ve volbách, které sousední zemi čekají 30. září, se tak v posledních týdnech nečekaně vyrovnává. Analytici tvrdí, že jejich úspěch je dán schopností řešit témata, která skutečně rezonují mezi voliči. „Témata, o kterých jsme mluvili, dokážou mobilizovat české voliče ANO nebo SPD, ale na Slovensku zajímají spíš voliče Smeru. To ale nejsou lidé, kteří by kdy dali hlas Richardu Sulíkovi a jeho Sasce. Nabídka s poptávkou se nestřetává,“ míní Znášik.
Smer, pod vedením Roberta Fica, komunikuje vizi „návratu k pořádku“, což je v kontrastu s momentálním vnímáním nepořádku v zemi. Navíc, v případě politických skandálů kolem Smeru, Fico úspěšně přesměrovává debatu tak, že jejich voliči vnímají obvinění jako politicky motivované.
Nápadně podobná taktika
Igor Matovič a jeho strana OĽaNO, která dosáhla úspěchu v předchozích volbách, nyní hledá své místo v politickém spektru po sérii kontroverzí. Mikuláš Dzurinda, bývalý dlouholetý slovenský premiér, se pak pokouší o návrat s formací Modrí-Most-Híd. Nicméně v aktuálních průzkumech se jeho popularita pohybuje kolem jednoho procenta.
Znášik rovněž uvedl, že ve slovenské volební krajině je sice mnoho hráčů a různých strategií, je však jasné, že tradiční témata a strategie již nemusí nutně rezonovat v moderním slovenském voliči.
Navíc – nápadné podobnosti kampaně Sasky s marketingovými taktikami, které Prchal v minulosti používal v Česku pro Andreje Babiše, si už před několika měsíci všimla i veřejnost, včetně eXtra.cz. Odborníci si v dubnu tohoto roku všimli podobností s kampaní, kterou vedl Marek Prchal pro českého expremiéra – a to včetně specifických detailů, jako jsou popisky u fotografií na Instagramu.