Bankou roku je Komerční banka, mezi pojišťovnami obhájila prvenství Kooperativa
Hlavní kategorii 21. ročníku Mastercard Banka roku ovládla Komerční banka, ocenění Pojišťovna roku vyhrála Kooperativa. Bankéře roku obhájil generální ředitel a předseda představenstva České spořitelny Tomáš Salomon, Pojišťovákem roku se stal Martin Žáček, generální ředitel finanční skupiny UNIQA v ČR a SROV.
Mezi bankami se na stupně vítězů dostala ještě druhá Moneta a třetí Česká spořitelna. Mezi pojišťovnami braly stříbro a bronz pojišťovna Direct a ČSOB Pojišťovna. V kategorii Hypotéka roku porotu složenou z ekonomických a podnikatelských odborníků nejvíce oslovila Moneta.
Podle člena odborné poroty Jana Lenera z Broker’s Consulting byl souboj mezi pojišťovnami i bankami u poroty vyrovnaný. „Finanční instituce pracují na digitalizaci a zlepšení zákaznického zážitku, například v oblasti rychlosti vyřízení požadavků klientů či zprostředkovatelů. Právě tyto aspekty hrály v hlasování silnou roli,“ uvedl Lener, podle kterého zaujal i produkt pojištění dlouhodobé péče či rozsah, jakým se snahy bank a pojišťoven v oblasti ESG promítly přímo do jejich produktů.
Komerční banka zářila
Komerční banka vyhrála kromě hlavní kategorie i Korporátní banku roku a Banku bez bariér. Kategorii Zodpovědná banka roku vyhrála Moneta, zatímco AirBank se stala vítězem kategorie Banka zákazníků, kterou podle vlastní metodiky vyhodnocuje analytická společnost KPMG.
Jedním z hlavních faktorů, na které se experti při hodnocení zaměřili, byly inovace a nové, progresivní postupy. „České banky se v minulém roce zaměřily na implementaci mnoha zajímavých inovací, mnoho z nich se často odehrává na pozadí, a přitom hrají zásadní význam v bezpečnosti. Hodnotili jsme ale i inovativní přístupy, které mají přímý a viditelný vliv na komfort klientů. Dlouhodobým trendem je celkový důraz na jednoduchou digitalizaci služeb v oblasti servisu klientů a proaktivně se řeší i společenský dopad a udržitelnost. Mix všech těchto hlavních kritérií porota zohlednila při výběru vítězů, zaměřili jsme se na efektivitu, rychlost a skutečný dopad pro klienta,“ zhodnotil generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
UNIQA jako zodpovědná pojišťovna
Mezi pojišťovnami se Zodpovědnou pojišťovnou roku stala UNIQA a Pojišťovnou bez bariér Kooperativa. Pojišťovnou zákazníků je dle metodiky KPMG Nunwood ČSOB Pojišťovna.
„Jedním ze zásadních témat diskusí ohledně konkurence mezi finančními domy vždy je, jakým způsobem jsou banky i pojišťovny schopny flexibilně reagovat na dynamicky se měnící prostředí, ať už je či není ovlivněno covidem, válečným konfliktem, novými bezpečnostními riziky, postupující a nutnou digitalizací, a to vždy s ohledem na přístup ke spotřebitelům, střadatelům i businessu, respektive firemním klientům, a pracovat na vlastních vylepšeních a rozvoji,“ uvedl člen poroty a partner investiční skupiny Natland David Manych
Příští roky budou mít komplikaci
Zakladatel a organizátor soutěže Petr Stuchlík navíc upozornil, že následující roky bankovnictví zřejmě poznamená plánované zavedení tzv. windfall tax, tedy mimořádné daně z nadměrných zisků. „Příští roky budou bohužel zatíženy spory kolem daně z nadměrných zisků, pokud tedy bude arbitrárně určena jen pro šest bank. V právním státě je takové řešení neudržitelné a potáhne se s námi jako Diag Human roku 2022,“ uvedl Stuchlík.
Vítězové dvou kategorií – Banka zákazníků a Pojišťovna zákazníků – byli vybráni na základě více než 5 000 zákaznických výpovědí, které každoročně vyhodnocuje KPMG Česká republika. „Těší nás, že se řízení zákaznické zkušenosti v Česku každoročně zlepšuje. České finanční instituce na tom mají zásluhu, protože patřily a patří v této oblasti mezi průkopníky,“ vysvětluje Lukáš Cingr, který v KPMG vede tým Customer & Digital.