České vlaky jsou vraky na kolejích: Kvůli závadám je nepouští do Německa
České vlaky mají velký problém. Asi nikoho nepřekvapí, že souvisí s jejich technickým stavem. A nejde jen o opotřebené a leckdy historické interiéry a nefunkční vybavení vozů. Německé dráhy, které spolu s těmi českými zajišťují společné linky, dokonce měly několikrát odmítnout převzít vlak Českých drah kvůli nevyhovujícímu technickému stavu. Webu Zdopravy.cz to potvrdili jak zástupci Českých drah, tak ministerstva dopravy. K celé věci se také vyjádřil i ministr dopravy Martin Kupka.
České dráhy mají podle webu Zdopravy.cz na německých kolejích problémy dlouhodobě. Nedodržují totiž smlouvy, které mají s německým dopravcem a které přesně určují, kolik vozů má ve vlacích jezdit. Některé vlaky v předepsaném složení dokonce nevyjely ani jednou. Týká se to třeba rychlíku do německého Kielu.
Teď ale dorazily problémy vážnějšího ražení. Už v několika případech odmítly střídající německé posádky přijmout vlaky od těch českých. Jako důvod Němci uvedli jednou technické závady na klimatizaci, naposled to byla také vibrující kola některých vagonů. Jak se ukazuje, technický stav českých vlaků je žalostný nejen podle českých cestujících. Šlo už o čtvrtý podobný případ vrácení vlaků během posledních tří týdnů.
České dráhy se brání
České dráhy se brání. „Podle našeho mínění v tomto případě nebyl důvod vozy v Děčíně vyřadit, závada neohrožovala bezpečnost provozu a souprava podle našeho mínění mohla pokračovat na své cestě do Berlína,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský výše zmíněnému webu .
„Přijali jsme několik opatření, např. zvýšené prohlídky vozů v depu, redislokace vozů atp. Bohužel v současné době při dlouhodobých extrémně vysokých teplotách se s problémy především v oblasti účinnosti a přetížení klimatizací ve vozech, kdy se závada projeví za provozu vlaku, potýkají i další dopravci a železnice v dalších zemích,“ dodal Šťáhlavský. Jak ale teploty ovlivňují plochy na kolech vlaků, mluvčí nepřiblížil.
K problematice vlaků se vyjádřil v tiskové zprávě i ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který sdělil, že za komplikaci je částečně zodpovědné obří zpoždění u revizí vagonů, které místo 45 dnů často trvá i déle než dvojnásobek.