Dominik Duka o znásilněných Ukrajinkách a potratech: Oplodněné vajíčko už není tělo ženy
Svým textem o potratech znásilňovaných žen na válkou zmítané Ukrajině se kardinál Dominik Duka (78) postaral o pořádné pozdvižení. V rozhovoru s Pavlínou Wolfovou v pořadu 360 stupňů na CNN Prima News se známý duchovní snažil vysvětlit své pohnutky k napsání článku, jestli je voják odpovědný za sexuální zločin páchaný na ženě a jak by se měla žena zachovat, pokud chce, aby ji církev přivítala s otevřenou náručí.
Právo ženy rozhodnout
Kardinál Dominik Duka se ve svém textu pod názvem Nepodporujte je! Aneb jak pomoci znásilněným Ukrajinkám? zmínil nejen o znásilnění, ale také o antikoncepčních pilulkách poskytovaných ukrajinským ženám, které byly sexuálně napadeny ruskými vojáky. Podle jeho názoru by se ženy měly místo užívání Postinoru bránit jiným způsobem. Duka má i návod na to, jak postupovat v případě, že znásilněná Ukrajinka přijde do jiného stavu. Nastane-li tato situace, má žena po porodu předat dítě společnosti, tedy dát jej do babyboxu.
Moderátorka Pavlína Wolfová si českého vysoce postaveného církevního hodnostáře pozvala do svého pořadu 360 Stupňů, aby se mohl přesně vyjádřit ke složitému textu napsanému v ještě slořitější době. "Můj text nebyl twitterový, ani zkratkovitý. Bylo to určité pojednání a nikde jsem nedal žádné plné řešení," řekl Dominik Duka, který se hned na úvod vyjádřil, že nikdy nenapsal, aby se Ukrajinky vyhnuly znásilnění pepřovým sprejem či houkadlem.
Kardinál se v rozhovoru s Pavlínou Wolfovou ohradil, že byly zveřejněné jen části jeho komplexního pojednání a byly vytržené z kontextu a následně překroucené. "Nemohu se k tomuto tématu nevyjadřovat, protože tento kontext je, že se to objevilo na bojišti otázky obrany lidského života a kvalifikace, zda má člověk právo ukončit nenarozený život," odpověděl Duka na postřeh Wolfové, že jako muž a ještě k tomu muž, který zasvětil svůj život církvi a Bohu, nemůže mít žádnou představu, jaké to je být ženou znásilněnou ve válce.
Agresor v uvozovkách
"Během své padesátileté praxe kněze a duchovního jsem se s otázkou znásilnění mnohokrát setkal. Nejen v intimitě šera zpovědnice, ale i v případech, že za mnou lidé přicházeli. Nedával jsem řešení, já jsem pomáhal," vyjádřil se kardinál. "Pro ženu je první trauma znásilnění a já jsem přesvědčen, že se má bránit, " dodal se slovy, že ne každé znásilnění končí těhotenstvím.
"Ze znásilnění se narodí dítě a řada žen se musí vyrovnat s tím, že v dítěti vidí agresora, který ji do této situace přivedl," odpověděl duchovní otec, proč ve svém textu dal slovo agresor do uvozovek. Když byl ale konfrontován s otázkou, zda mluvil s některou z ukrajinských žen, které byly znásilněny či kvůli znásilnění otěhotněly, dostalo se moderátorce i divákům záporné odpovědi.
Dominik Duka se důrazně vymezil proti tomu, že by voják, který se rozhodne znásilňovat, byl původcem zla, ale na to, kdo je tedy tím zlem, nedokázal dát jasnou odpověď. "Mluvil jsem s americkými vojáky, kteří byli ve Vietnamu, a když se ten voják dostane do příšerné situace, tak do jisté míry na tom zločinu nenese vinu pouze on, ale nese ji i ten, kdo ho má na starost," řekl v debatě.
"V naší zemi jsou váleční uprchlíci, ale jsou zde i migranti, kteří uprchli z Ruska. Pohybují se po ulicích a lidé na ně pokřikují, napadají je. Mnoho Čechů neumí rozlišit ukrajinštinu a ruštinu. Vzniká tady hysterie, nenávist kolektivní viny a národního nacionalismu a šovinismu. Vojáci nemusí být Rusové a ti, co jsou na bojišti, vůbec nejsou ruské národnosti," tvrdil Duka na CNN Prima News. "Ale je to armáda Ruské federace a ta situace, co se tam děje, samozřejmě padá na prezidenta," dodal.
"Na druhé straně je tu i vina vojáka, ale ten byl postaven do válečných hrůz a je ovlivňován z hlediska psychologického. Musíme si být vědomi toho, že jestli se ty činy dějí ve velkém měřítku, tím myslím například celé jednotky, je tu zodpovědnost na veliteli a vedení armády," snažil se vysvětlit komplexitu, kterou uváděl v diskutabilním textu.
Duka považuje vajíčko za jedince
"Chtěl jsem vysvětlit, že problém není vyřešen pouze podáním pilulky, která má své vlastní vedlejší účinky. Musíme si uvědomit, že na svět přijdou děti i těchto znásilněných Ukrajinek," řekl Duka.
"Těmto ženám církev může pomoci prostřednictvím charity i poradny, které se tímto problémem zabývají. Řeší trauma po znásilnění, ale i trauma postpotratové," uvedl primus. "Nicméně je obecně známo, že matka, která porodí dítě počaté za takových okolností, má velký problém, aby se s takovým dítětem vyrovnala a smířila. Proto v textu mluvím i o možnostech využití babyboxů," dodal.
"Takové děti, které matka odloží, potom neprožívají ten syndrom agresora, ale jsou vychovávány jako normální sirotci," myslí si jeden z nejvýznamnějších českých kněží, přesto ale připouští, že ženu, která použije Postinor či půjde na potrat, církev s takto otevřenou náručí nepřivítá.
"Před Bohem jsme si rovni, ale vajíčko po oplodnění již není tělo ženy, ale je to nastávající samostatný jedinec a ten má být chráněn," pokračoval ve výčtu svých bigotních názorů.