Dubaj v Praze? Nový Hlavák budí rozpaky, schytává to dřevěná střecha i propojení s Sherwoodem
Pražské hlavní nádraží čeká rozsáhlá přestavba. Nová podoba z dílny dánského studia Henning Larsen Architects si klade za cíl dřevěnou střešní konstrukcí propojit prostor Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Návrh plánuje také se vznikem „pěší tepny“ směrem k historické Fantově budově, a to přes široké schodiště a plánovaný nový přechod na magistrále. Zmizet má naopak oddělující stěna mezi novou halou a přilehlým parkem. Informoval o tom náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na sociální síti X.
Vítězný návrh s názvem „Šťastný Hlavák“ představili v pondělí večer společně architekti, zástupci hlavního města Prahy a Správa železnic. Revitalizace, jejíž odhadované náklady činí dvě miliardy korun, by měla začít v roce 2028 – ještě předtím ale musí dojít k podpisu smluv a dopracování studie. Dominantou plánované přestavby má být dřevěná střešní konstrukce, jež vznikne v prostoru před novou odbavovací halou.
„Společně jsme se snažili co nejlépe propojit městský prostor a vytvořit jednotné a funkční místo. Díky této vizi jsme vytvořili návrh, který ctí hodnoty Fantovy budovy, odbavovací haly a propojuje je s parkem,“ uvedl Jacob Kurek z vedení vítězného studia Henning Larsen. Ambicí dánských architektů podle něj bylo, aby se nádraží stalo „nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby zároveň bylo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas“.
Představujeme vám vítěznou podobu odbavovací haly hlavního vlakového nádraží a jejího okolí! Jak se vám líbí? ☺️
(1/7) pic.twitter.com/Hvg3ysfOfU
Proměnou má projít i Sherwood
Jak podotýká web pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), nový design zahrnuje i tramvajovou zastávku přímo před odbavovací halou s napojením směrem k Masarykovu nádraží. To se má stát výchozím bodem pro vlaky směřující na pražské letiště. Projekt také pracuje s plánem zklidnění magistrály a novým přechodem přes ni. Dlažbu, známou cestujícím z odbavovací haly, plánují autoři přestavby využít i v rámci parku.
Právě Vrchlického sady, nyní nechvalně proslulé jako „Sherwood“, by měly být v budoucnosti intenzivněji využívány. Součástí nového prostoru parku mají být i vodní prvky a kavárny – i ty mají podle návrhu přispět k tomu, aby se z místa, které nyní často obývají bezdomovci, stala prestižní lokalita.
Záměr architektů také mění charakter nové odbavovací haly, která je nyní součástí neoblíbeného parku, a transformuje ji z neosobního dopravního terminálu na atraktivní místo. Šéf hodnotící komise Jaroslav Wertig věří, že i přes svou zdánlivou radikálnost se návrh dokonale vyrovnal s prostorem, který je součástí pražské památkové rezervace.
„Komisi zaujala harmonie mezi architekturou, urbanismem, krajinářstvím a dopravou, což má potenciál přinést cestujícím a obyvatelům Prahy mnohem transparentnější prostor, který pro ně bude příjemnější a pohodlnější,“ míní Wertig z architektonického studia A69.
Zároveň podotkl, že návrh otevírá a prosvětluje odbavovací halu, a navíc zlepšuje přehlednost a plynulost pohybu cestujících v ní. To by mělo pomoci připravit halu i park na očekávaný nárůst počtu cestujících v dalších desetiletích. Správa železnic pak oceňuje, že přestavba propojí odbavovací halu s historickou Fantovou budovou, která nedávno prošla rekonstrukcí. Její ředitel Jiří Svoboda doufá, že se Fantova budova opět stane důležitou součástí hlavního nádraží.
Kde bude přístřešek? Ptají se lidé
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na síti X připomněl, že dopravní podnik má v plánu před odbavovací halou vést novou tramvajovou trať, která povede od Národního muzea přes Wilsonovu a Washingtonovu ulici k hale pro cestující. Dále bude pokračovat ulicí Opletalova až do Bolzanovy.
Reakce lidí na zveřejněné vizualizace jsou podle očekávání rozporuplné. Vadí jim například, že se na nich neobjevují stávající jezdící schody. „V místě, kam drtivá většina lidí míří s jedním a více zavazadly, jsou schody to poslední, co člověk ocení jako pěknou designovku. Úžasný vložit dvoupatrové schodiště jako dominantu haly,“ píše jeden z komentujících pod Hřibův příspěvek.Jiní poukazují na to, že náhledy neberou ohled na povahu terénu: „Takhle to ale před halou přece vůbec nevypadá a vypadat nemůže. Vždyť je ten současný park ve svahu?!“ Nejpočetnější část reakcí se věnuje odstranění stěny mezi halou a parkem. Jasné rovněž není zatím ani to, jak bude nahrazeno parkoviště na střeše současné podoby odbavovací haly.
„V té hale čekají lidi na vlak a místo haly tam bude nějaký přístřešek? Povede to jenom k tomu, že zbytek vnitřní budovy bude absolutně přeplněný,“ zní jeden z kritických příspěvků. „A myslel někdo na to, že v zimě tam bude zima, když je to takhle otevřené?“ ptá se další.
IPR během úterního odpoledne v reakci na dotazy zveřejnil schéma, na němž názorně vysvětluje, kde přesně se v hale bude nacházet prosklená a uzavřená část. Ostatní se vyjadřují i k architektonické podobě návrhu: „Těžko se ale bráním dojmu palmového háje, lacinější verze Calatravovy Lisboa Oriente.“ Často projektu vytýkají také nepraktičnost a umisťují jej spíše do Dubaje nebo jiných tropických oblastí.