Hrdina 11. září: Pilot se vyhnul dvěma letadlům, zabránil další tragédii a zachránil život stovkám lidí
Téměř neznámý byl dosud příběh pilota, který se 11. září 2001 hned dvakrát vyhnul srážce s unesenými letadly. Přitom právě zavčas provedené manévry, které šéf kokpitu stroje bývalé aerolinky Trans World Airlines (TWA) provedl, těsně zabránily dalšímu neštěstí a stovkám ztracených životů během tragických útoků před 22 lety. Stroj, který pilotoval muž, jehož jméno se veřejnost nikdy nedozvěděla, startoval z newyorského Mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho právě ve chvíli, kdy první unesené letadlo naráželo do severní věže Světového obchodního centra (WTC). O příběhu nyní informoval britský list Mirror.
Podle informací od dalšího člena posádky letadla se stroj musel vyhýbat srážce hned dvakrát: jednou s letem United 175, jehož osud skončil v jižní věži WTC, podruhé s letem číslo 93, který se později zřítil u obce Shanksville v Pensylvánii.
„Tehdy jsem byl v letadle spolu se svým bratrem Jimem, který seděl u okýnka. Právě on byl svědkem nárazu letadla do severní věže Světového obchodního centra – stalo se to chvíli poté, co jsme vzlétli,“ vzpomíná bývalý poručík newyorských hasičů Charlie Hubbard, který se tehdy nacházel na palubě letu.
Strojům ve vzduchu hrozilo sestřelení
Chvíli poté, co letadlo pokračovalo v letu, se málem srazilo se strojem United 175 – druhým letadlem, které narazilo do newyorských dvojčat. „V krátkém sledu jsme střídavě velmi prudce stoupali a klesali,“ popsala manévr letuška. Poté, co se ona a její kolegyně dozvěděly, že letadlo, které těsně minuly, narazilo do jižní věže, přitlačily vozíky ke dveřím kabiny pro případ, že by na palubě byli únosci. Pilot dokonce varoval celou posádku, že „bude stát za dveřmi se sekerou“.
Vzhledem k tomu, že byla unášena další letadla, přijala americká vláda drastická opatření a varovala, že každé letadlo, které bude za 20 minut ještě na obloze, bude sestřeleno. Stroj TWA nejprve plánoval nouzově přistát v Indianapolis, nakonec byl ale odkloněn do Daytonu v Ohiu, píše Mirror.
Navíc, když ze země přicházely další děsivé zprávy, včetně té, že byl zasažen Pentagon, začaly se v kokpitu letadla spouštět takzvané „proximity alarms“, které upozorňovaly na to, že v okruhu tisíc stop (asi 305 metrů) letí další letadlo.
Důchod mu zachránil život
Právě když byl letoun United Airlines číslo 93 – směřující z Newarku do San Francisca – unesen, obrátil svůj kurz na opačnou stranu, zpět k letadlu společnosti TWA. Jeho pilot, později v záznamech identifikován pouze jako George, musel provést další úhybný manévr, protože řídící letového provozu neměli s uneseným letadlem kontakt.
„Bezpochyby nám zachránil život,“ je přesvědčen Hubbard, jehož cituje i New York Post. Let 93, kterému se pilot vyhnul, letěl přímo na hlavní město Washington – spekuluje se, že měl zasáhnout Bílý dům nebo Kapitol. Později se zřítil v pensylvánských polích, když se cestující snažili převzít kontrolu nad letadlem zpět od únosců.
„Až po přistání v Daytonu jsme zjistili, že důvodem našeho dramatického manévru během letu bylo to, že se náš pilot vyhýbal srážce ve vzduchu s letem 93. Tehdy jsem byl opravdu krátce v důchodu, před několika dny jsem ukončil svou dvacetiletou kariéru hasiče a poručíka newyorského hasičského sboru. Byl jsem důstojníkem velícím strojní rotě 5 v manhattanské East Village a 11. září 2001 by byl můj další pracovní den, kdybych se nerozhodl pro odchod do penze. Důstojník, který mě nahradil, byl mezi 343 kolegy, kteří toho dne zahynuli,“ svěřil se Hubbard.