Hřibova kampaň v MHD proti obtěžování terčem kritiky: Střílí si z ní i Kalousek
V pražské MHD se cestující setkávají s informační kampaní, která upozorňuje na nevhodné chování, jako jsou doteky, ale i zírání. Kampaň, kterou připravila nezisková organizace Konsent, osobně zaštítil náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. Ne všichni ale s její podobou souhlasí. Mezi ně se například řadí bývalý předseda TOP 09 Miroslav Kalousek, který svou kritiku sdílel na sociální síti X.
Praha spustila kampaň, ve které upozorňuje na sexuální obtěžování ve veřejné dopravě. Na tramvajových zastávkách či ve vozech hromadné dopravy mohou lidé vidět informační plakáty, které odkazují na nevhodné chování a radí cestujícím, jak při něm zasáhnout. Kampaň s názvem Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam představili zástupci pražského magistrátu, organizace Ropid, pražského dopravního podniku a neziskové organizace Konsent. Akce potrvá do poloviny září a jejím cílem je zajistit, aby se lidé v MHD cítili bezpečně a pohodlně.
Na 150 informačních plakátů na zastávkách pražské MHD má upozornit na sexuální obtěžování a radí cestujícím, jak se v takové situaci zachovat. Právě spolucestující jsou podle Konsentu ti, kteří mohou obtěžování ve veřejné dopravě zamezit. Velká část incidentů totiž zůstává podle Nejedlové bez povšimnutí. Ale ne proto, že by si toho ti cestující nevšimli, ale proto, že nevědí, jak zasáhnout.
Zdeněk Hřib: Kampaň ukazuje, jaké chování netolerujeme
"Je potřeba jasně pojmenovat, jaké chování v MHD netolerujeme. A zadruhé říct, že je úplně v pořádku se proti obtěžování ozvat, přestože se nás třeba zrovna přímo osobně netýká," uvedl primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), který kampaň zaštítil.
Podle ředitele odboru rovnosti žen a mužů úřadu vlády Radana Šafaříka se každá třetí žena a každý desátý muž při cestování ve veřejné dopravě v Česku stali obětí sexuálního obtěžování a čtvrtina žen se necítí při cestování bezpečně před sexuálním obtěžováním. Odkázal na výsledky výzkumu z roku 2021.
Zvláště alarmujícím zjištěním podle něj bylo množství cestujících, kteří se setkali s vážnějšími formami sexuálního obtěžování či sexuálním násilím. "S nevítanými pokusy o hlazení, líbání či fyzické sblížení se setkalo 20 procent cestujících, s veřejným sebeukájením v dopravě 19 procent cestujících, osm procent cestujících bylo donuceno k ukojení rukou nebo jinou částí těla a šest procent cestujících bylo donuceno násilím k sexu či se setkalo s pokusem o sexuální styk nátlakem. Oběťmi byly výrazně častěji ženy," uvedl Šafařík.
Miroslav Kalousek: Pro koho se ženy upravují?
Jenže ne všichni s vyzněním kampaně souhlasí. Pustil se do ní například exministr financí Miroslav Kalousek. "Než jde žena ven, tak se většinou hezky obleče a upraví. Proč? Aby se na ni nikdo nedíval? Nemohu se zbavit dojmu, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují," napsal na sociální síti X.
Hřib si však za kampaní stojí. "Samozřejmě jsem zaznamenal komentáře, podle kterých je obtěžování na veřejnosti nedůležité téma, které nestojí za pozornost. Myslím si ale, že právě obrovská odezva, kterou kampaň vyvolala, ukázala opak. Děkuji také všem ženám a mužům, kteří měli odvahu veřejně sdílet své zkušenosti s obtěžováním. Protože tím ukazují, že se jedná o skutečný problém, který je třeba pojmenovat, odsoudit a řešit," napsal na X.
Johanna Nejedlová: Zajímalo by mě, jak často jezdí Kalousek MHD
Kritiku kampaně nechápe rovněž zakladatelka Konsentu Johanna Nejedlová. "Pan Kalousek by v tomto případě udělal opravdu líp, kdyby se k tématu, o kterém očividně nic neví, nevyjadřoval. Ženy se hezky oblékají a upravují z mnoha různých důvodů, ať už proto, že jdou na rande, mají důležitou událost, nebo se prostě chtějí cítit dobře a sebevědomě. Ale určitě ne proto, aby je každý, komu se zlíbí, obtěžoval, hmatal na ně nebo na ně pokřikoval sprosťárny či jim 3 zastávky koukal do výstřihu," reagovala na politikovo vyjádření pro eXtra.cz.
Doporučené video: Johanna Nejedlová v pořadu eXtra Host:
"Tyto výroky jsou bohužel ukázkou toho, jak je téma sexuálního obtěžování stále bagatelizováno, a to i v politických kruzích. Zajímalo by mne, jak často pan Kalousek a další jiní hlasití odpůrci skutečně jezdí v MHD. Protože podle dat, která máme, si obtěžování někdy v životě velká část cestujících, včetně mužů všimla, pokud ho sami nezažili," pokračovala aktivistka.
Ta upozorňuje na výzkumy, podle kterých si dokonce přes 70 % dotázaných přeje, aby obtěžování v MHD řešil přímo stát. Negativní reakce, které kampaň vyvolala, jsou pak podle ní spíše snahou smést rozšířený problém ze stolu.
"Zároveň je potřeba říct, že kampaň má také velmi pozitivní odezvu a to nejen od žen, které na sítích sdílely už tisíce svých zážitků, tak i od mužů," říká Nejedlová.