Jan Čižinský pro eXtra.cz: Bez nás by mosty v Praze spadly. "Záchodovou provokaci" odnesla nemocná dcera
Jan Čižinský vede už osmým rokem radnici Prahy 7, zároveň se jeho hnutí Praha Sobě podílelo v tomto volebním období na vládě na pražském magistrátu. Co vidí jako nejpalčivější pražská témata a jak by je chtěl řešit? V rozhovoru pro eXtra.cz jsme se mimo jiné dotkli i kauzy záchodů zdarma v restauracích. "Je to samozřejmě všechno dobrovolné a bylo to tak vždy," vysvětluje politik.
Vy kandidujete třetí funkční období, jak dlouho to chcete ještě dělat?
Mně ta služba lidem strašně baví, takže pokud o moji službu budou lidé stát, tak jim rád budu sloužit.
Takže jste se v tom našel, v té své pozici?
Je to krásná práce být starostou a krásná práce bude i být primátorem.
Plánujete přesednout do primátorské funkce?
Je to na voličích, my kandidujeme a jsem jediný starosta, který s tou zkušeností 7 let starostování kandiduje na primátora, a myslím, že je to nezastupitelná zkušenost.
Máte někoho zkušeného, kdo vás nahradí?
Na sedmičce máme dohromady super tým, který to určitě zvládne.
Jaký máte pocit ze současné kampaně? Je docela drsná, jste pod tlakem. Po celé Praze vidím billboardy ohledně dopravy. Jak to vnímáte?
Náš Adam Scheinherr dal trestní oznámení na tu kauzu Dozimetr. To umožnilo nasadit odposlechy a umožnilo to policii, aby to vyšetřila. Je jasné, že ta kampaň bude tvrdá, to je v pořádku.
A udělali jste dost v této kauze? Opozice tvrdí, že jste s tím měli vyjít dříve a dříve to řešit.
Právě díky Adamu Scheinherrovi, který šel na policii, a to je ta změna, díky které jsme tu na sedmičce korupci zničili. Totéž jsme šli udělat na magistrát a je důležité, aby ten, kdo se věrohodně dozví o korupci, šel na policii. Teď máme ty výsledky, teď se zvedla opona, víme, kdo je kdo, a je unikátní situace, aby si lidé zvolili zastupitelstvo, kde nadpoloviční většinu budou mít ti, kteří se s žádnými šíbry nebaví a nejezdí s nimi do Británie jako Jiří Pospíšil z kandidátky Spolu.
Jiří Pospíšil odmítl odstoupit, ale pořád je ve vaší současné koalici na magistrátu. Sice není z vaší strany, ale..
Tak mě šokuje, že zůstal na té kandidátce Spolu, což znamená, že Spolu to s očistou politiky nemyslí ani trochu vážně. Mě by zajímalo, kde se Jiří Pospíšil skrývá, protože úplně zmizel, ale to, že veřejně lhal, že se s panem Redlem setkal pouze jednou na nějaké společenské akci a že s mafiány jezdí na dovolenou a pravá ruka se s ním v konspiračním bytě bavila, jak se v Praze krásně krade, tak to naprosto popíral. Ukázalo se ovšem, že veřejně lhal.
Metro D vnímáme jako úspěch
Co byste označil za vaše úspěchy za ty 4 roky, co jste vládli na magistrátu?
Myslím, že to je vidět. Staví se metro D. Tunel metra D je o kilometr delší než tunel Blanky. To jen abychom to zasadili do nějakého měřítka. Staví se tři tramvajové tratě. Adam Scheinherr coby náměstek pro dopravu zvládl projednat čtyři stavební povolení na čtyři mosty, tři nové a jednu opravu. Adam Scheinerr také zvládl opravu Barrandovského mostu čtyři roky připravovat a nyní ji spustil. Ta příprava dopadla docela dobře. Žádný kolaps v Praze naštěstí nenastal.
Ale s tím metrem D jste mi trochu nahrál. To se zrovna úplně nepovedlo, příprava vázne… pořád to vnímáte jako úspěch města?
My to vnímáme jako úspěch. My jsme to zvládli právě urychlit. Adam Scheinherr je dobrý v tom, že i když se nemění zákon, on zvládne ty věci posouvat. Ta zpoždění se stala před námi. Adam Scheinherr zvládl dokonce i změnit zákon, takže můžeme mít metro, kde není šofér. To dříve nebylo možné. Naopak to zrychlil a výsledkem je, že to metro se nyní staví a je to velký úspěch. Znovu opakuji, pokud stavba tunelu Blanka byla považovaná za symbol profesionality a úspěchu, metro D je ještě o kilometr delší. Adam Scheinherr bude nyní dávat na stavební úřad dokumentaci k pokračování tunelu Blanka- Blanka II. To znamená, že on skutečně okruhy, dopravní stavby i ten plán na okružní metro O změnil tak, že se to připravuje naráz, aby dopravní skelet Prahy měl smysl. Co bych ale uvedl za úspěch, který není úplně vidět na ulici - teď jsme konsolidovali finance a Praha nyní například měla nejen na to, aby dala miliardu podnikatelům v covidu, ale nyní může miliardou pomoci lidem, na které dopadá tíživá situace v energetice a v nájmech bez ohledu na to, jestli jsou v nájmu, nebo jestli platí hypotéku. Praha jim od září začne pomáhat.
Když přejdeme k těm neúspěchům, opozice velmi zmiňuje téma dopravy. Podle ní Pražané tráví spoustu času v zácpách, a vy nic neděláte pro to, aby byly ulice průjezdné. Jak byste na tuto kritiku odpověděl?
To je úplný nesmysl. Kdyby spadl Barrandovský most, to by se divili, jaké by byly zácpy. Naopak to, že Adam Scheinherr tři roky připravoval tu opravu a teď ji provádí, je důkaz toho, že na motoristy velmi myslí a myslí na to, aby kolaps nenastal. A ti, kteří tohle tvrdí, si neuvědomují, že Barrandovský most a už jeden most tu spadl v roce 2017, by mohl, kdyby se nezrekonstruoval, být vyřazen pouze razítkem od statika. To by potom skutečně byla vážná situace. Takže naopak my jsme ti, kteří dopravním zácpám v Praze předcházejí, a děláme to dlouhodobě.
Za chaos při výměně zastávek může firma
Já auto nemám, takže jezdím spíš MHD, a všiml jsem si jiné věci, která se vám moc nepovedla - to je výměna zastávek. Tam skončila smlouva s předchozí firmou, ale vy místo abyste to měnili postupně, tak je dáváte najednou pryč a nic tam není, nebo si tam jednotlivé městské části dávají svoje lavičky a je v tom velký chaos…
Ono je to trošku jinak. Když děláte tu změnu, vždycky potřebujete nějakého seriózního partnera na druhé straně. Jsou partneři, se kterými se musíte soudit, se kterými nejsou normální vztahy, a to je ta komplikace, o které mluvíte. Vy, když něco vypovíte a není normální dohoda, aby to fungovalo plynule, ten partner potom neplní to, co má, a to je teď vidět u těch zastávek.
Takže to odstranění neděláte vy?
Ne, to dělá majitel a samozřejmě ta společnost, která to dělá, tak jejím zájmem je, aby tam v tom pronajímání té reklamy mohla pokračovat.
Když ještě zůstaneme u té dopravy, co je tedy pro vás prioritní téma? Je to metro D, pražský okruh, rozvoj tramvajových tratí?
Prioritní je téma, se kterými jdeme do voleb, což je vize pražské dopravy, která vznikne, až se uskuteční metro O…
Ale to jsou hodně vzdálené vize zatím…
Pro nás je určitě prioritou, aby po Praze mohli chodit pohodlně chodci, bezbariérovost, aby ten přirozený způsob dopravy, když je někdo dítětem, seniorem, nebo když nemá jiný dopravní prostředek, používá chůzi, aby chůze byla po Praze komfortní, to je úplný základ. Proto jsme zvládli udělat přechody tam, kde 40 let nebyly, rozšířili jsme tramvajové zastávky tam, kde se maminky bály, že když vystupují, tak vypadne z kočárku dítěti plyšový medvěd a okamžitě ho přejede auto. Umíme ty drobné věci, umíme je velmi rychle, ale víme i to, kam tu Prahu směřovat, kam se chceme dostat. Chceme se dostat do systému, kdy u středočeských nádraží budou záchytná parkoviště, na okraji Prahy bude dostatek míst na zaparkování a Praha bude fungovat s tím, že MHD bude mít tu přednost, která ji patří, aby to fungovalo.
Počítáte v té koncepci i s cyklisty? Na jedné straně je tu nářek právě i z části opozice, že se staví zbytečné cyklopruhy, které omezují řidiče, zároveň ale když se podíváme na srovnání, v něm Praha vyšla jako jedna z nejhorších destinací v rámci cyklistické dopravy. Upřímně jsem trochu zmatený z vašeho radního Scheinherra. Jemu vyčítají, že je propagátor cyklostezek, přitom on sám se chlubí, že neubral ani jeden pruh pro auta. Není to tak, že si tímto přístupem naštvete obě strany?
My nechceme způsobovat konflikt. Všechny typy dopravy mají v Praze místo, bezpečně se má mít možnost pohybovat cyklista, chodec i člověk, který jede autem, a samozřejmě všichni v MHD. To, že je potřeba cykloinfrastrukturu měnit ve skutečné cyklostezky, to je jasné. Ty cyklopruhy jsou řešení, které umožňuje alespoň se po Praze pohybovat bezpečněji, ale je potřeba odmítnout ten umělý konflikt, který tu spousta lidí hlásá, že cyklisté stojí nějakým způsobem proti autům. Jsou to všechno Pražané, a proto my opravujeme Barrandovský most pro automobilisty, zavedli jsme propojení Lítačky na sdílená kola… Město bude fungovat ve chvíli, kdy se všichni k sobě navzájem budeme chovat ohleduplně.
No dobře, to je taková hezká vize, ale v praxi to občas nelze udělat jinak, než že někoho omezíte. Například někde uberete pár parkovacích míst, aby tam mohli projet cyklisté nebo se tam zvětšil chodník, na kterém jdou matky s dětmi. Vy se těchto radikálních kroků bojíte?
My se jich nebojíme, my jsme udělali přechody tam, kde 40 let nebyly. To není pravda, my se nebojíme udělat věci, ale snažíme se...
Dobře, takže jsme se dostali z 20. století někam do 21. ale není nějaká vize i dál…
...ale snažíme se nehlásat konflikt. Když uděláme přechod, kde chyběl, tak aby to fungovalo, aby z toho každý něco měl… Já dám příklad. Třeba zkracujeme přechody na hlavních tazích, a když je ten přechod kratší, pak z toho má prospěch chodec, protože ten přechod je kratší a je to bezpečnější, ale má z toho něco i ten motorista, protože je kratší zelená, pro něj kratší červená a na tu jeho zelenou zase projede více aut, protože ten přechod zabírá méně času na těch semaforech. Snažíme se jít těmi chytrými řešeními, ze kterých každý alespoň nějaké pozitivum má.
Chtěl jsem, aby šly koloběžky odtahovat
Dobře, co přesně plánujete udělat pro cyklisty v následujícím volebním období?
Budeme pokračovat v tom, aby ta páteřní síť cyklostezek se dále rozvíjela, to znamená průjezd centrem, u Strakovy akademie je potřeba vyřešit chybějící možnost projet, to bude velká změna, ale i na jiných místech v Praze budeme dělat propojky, které jsou potřeba. Jestli mohu zmínit, pak třeba právě Holešovice a Letnou, tam je naděje, že konečně se ta čtvrť propojí a bude možné projet bubenským kolejištěm.
Vy jste se pustili do revitalizace Smetanova nábřeží, ale opět jste to nedotáhli do konce, pořád tam jezdí auta. A v určitém smyslu to může být i horší, protože ta auta mohou zdržovat tramvaje, přitom doteď jezdily v samostatném pruhu.
Na Smetanově nábřeží vždy nějaká auta jezdit budou, ale je potřeba omezit tranzit. To je jisté, protože není možné, aby jak na Smetanově nábřeží, tak na Malé Straně..
To mimochodem říkal už Bohuslav Svoboda, že se omezí tranzit po dostavbě Blanky, ale nic se nestalo.
To je to, na co narážím, že Bohuslav Svoboda je schopný už před 10 lety říkat něco jiného než dnes. My říkáme, že ten tranzit je potřeba omezit…
A proč se to dosud nestalo?
Brání tomu čistě praktické věci, teď se to upravovalo, až ty práce budou hotovy, pak se přistoupí k tomu, aby se preferovalo to projetí tunelem a po magistrále.
Ještě poslední dotaz k dopravě, v poslední době je velké téma elektrokoloběžek, kterých se vyrojila spousta, často se válejí všude možně, lidé je házejí do Vltavy… Máte nějaké řešení, co s tím?
Já jsem měl řešení jako poslanec, navrhl jsem zákon, který umožní, aby byly koloběžky a kola, ale i automobily odtahovány z chodníků. Sněmovnou to prošlo, ale bohužel Senát tu možnost ze zákona vyhodil, takže to se nepodařilo, teď pracujeme na tom, aby nebylo možné tu koloběžku vrátit a nechat ji někde válet. Je to velký problém, všechny nás to neuvěřitelně štve, ale jednáme s těmi poskytovateli, aby se začali chovat slušně.
Praha bude vlastnit 10 procent bytů
Další velké téma je bydlení, mladé rodiny v Praze nemají vůbec na to, aby si ho mohly pořídit, a nájmy také zdražují. Co plánujete v této oblasti?
My jsme nyní začali proces, který po čtyřech volebních obdobích, to znamená po 16 letech, povede k tomu, že Praha bude mít přibližně 10 procent bytů. Tím pádem bude i ovlivňovat ceny nájmů. Ten proces je dlouhý, to, co je potřeba udělat hned, je, aby městské části přestaly bytový fond rozprodávat. Já věřím velmi v motivaci starostů, ale je pravda, že pokud starosta nemá jistotu, že pokud ty byty zůstanou v městské části, je tam pořád riziko, že někdo ten byt za 12 let prodá, tak ta motivace se samozřejmě snižuje. My teď v Praze 7 připravujeme nájemní bytový dům, teď na to vyhlašujeme architektonickou soutěž, a když to bude dělat celé město, pak se dostaneme k té kvótě deseti procent za těch 16 let.
A co krátkodobé ubytování, není to také problém?
Je to velký problém a tam je to jednoduché. Co se týče rbnb, tam se to musí vrátit tam, kde to bylo předtím, to znamená volná kapacita v bytě, tu je možné pronajímat, ale není možné pronajímat celé byty krátkodobě po celý rok, tam to zákon říká poměrně jasně, že něco jiného je bydlení a něco jiného ubytování. Už to některé stavební úřady umějí postihovat, já si myslím, že je to správná cesta. Musí se to vrátit zpátky, kde to bylo.
Jakými nástroji toho chcete docílit?
Ten stavební úřad už teď ví, co s tím dělat, je precedenční postup, který řekl, že kdo krátkodobě ubytovává, musí mít zkolaudovaný byt na ubytování a ne na bydlení, ty požadavky jsou jiné. Takže ta cesta tady je a teď jde jen o to, aby stavební úřady o tu kompetenci nepřišly, což bohužel nyní trochu hrozí, protože ministerstvo posílá zákon, který tu možnost může zrušit.
A investiční byty? Byl byste pro nějaké větší zdanění těchto bytů?
Tady Praha nemůže tohle ovlivnit, to musí zákon.
Ale Praha má zákonodárnou iniciativu.
To je pravda, ale toto skutečně musí vyjít od poslanců. Praha sice má zákonodárnou iniciativu, ale přiznejme si, že v posledních 20 letech bohužel neprošel skoro žádný zákon, se kterým by Praha přišla.
Pojďme k aktuálnímu tématu zvyšujících se cen energií a dalších komodit. Vy už jste o tom mluvil, že plánujete další kroky, já bych se nejdříve zeptal, jak je na tom Praha finančně. Ohrožují ji ty ceny v tom, že by třeba zhasínala pouliční osvětlení nebo dělala podobné věci?
Jako všichni bude samozřejmě i město muset šetřit. To je v pořádku, je to logické. To zdražování samozřejmě postihne Prahu stejně jako ostatní. Účty se zvedají lidem i městům. Praha má finance, že to ustojí, protože je dobře spravovaná, protože ty finance jsou dobře vedeny. Je to zásluha i našeho náměstka Pavla Vyhnánka. Takže si můžeme dovolit dát miliardu na pomoc Pražanům. Ta pomoc bude až 800 korun měsíčně, to je rozdíl oproti státu, který dává 5000 jednorázově, my jsme schopni rodině dodat až 800 korun měsíčně, a to prostřednictvím školek a škol na základě čestného prohlášení jim odpustit školkovné, peníze za obědy, školy v přírodě. Tímto způsobem to pomůže rodinám, samoživitelům, lidem, co mají děti. Co se týče seniorů, ty motivujeme, aby si požádali o příspěvek na bydlení. Dokonce jim doplatíme do 1500 Kč měsíčně, aby se jim vyplatilo požádat, protože později hrozí, že budou úřady práce zahlceny.
A nehrozí z ekonomických důvodů omezování sociálních služeb?
Jestli budu já primátor, tak to nedopustím. Není možné, aby byly právě programy, které mají sloužit potřebným, tak aby v době, kdy to je nejvíc potřeba, byly omezovány. Když budu primátorem, tak to nenastane.
Kvůli "záchodové provokaci" nám doma zvonili lidé
Pak je tu ještě jedna kauza. Vy jste oznámil, že podniky by měly umožňovat jít lidem na záchod zdarma, a kolem toho se následně spustila bouře. Jak to vlastně bylo myšleno? Mělo to být povinné, nebo za nějaký příspěvek?
To je systém, který v Praze 7, v Praze 3, nebo třeba v Plzni normálně funguje. Je to samozřejmě všechno dobrovolné a bylo to tak vždy. A před třemi týdny Praha schválila slevu na předzahrádky pro ty restaurace, které lidi, již slušně požádají, budou slušně oblečení, tak jim umožní jít na záchod. Je to ideální řešení, protože covid velmi zkomplikoval dostupnost záchodů a je potřeba, aby Pražané měli kam si odskočit, protože čisté město je to město, kde mají lidé možnost si odskočit a tento systém funguje a je to na základě slevy, na základě pozitivní motivace a bude to fungovat dobře.
Takže tam nebyla žádná nařízení?
Samozřejmě, to byla vždy jen pozitivní motivace.
A jak to bylo s tím, jak lidé chodili k vám domů na záchod?
Ke mně potom chodili lidé zvonit, jestli si mohou odskočit. Kdybych byl já doma, tak je samozřejmě odskočit nechám, to byla taková provokace.
Kohokoliv?
Kohokoliv, kdo by zazvonil, kdybych byl já doma, samozřejmě v rámci slušného chování.
Co na to říkala vaše žena, když vám takto zvonili doma?
Potíž byla v tom, že doma byla jen moje nemocná dcera, které je devět let, tak to samozřejmě bylo nekomfortní.
Nakolik si věříte v těchto volbách?
Určitě budeme lepší než minule, protože už teď máme průzkumy, které nám přisuzují výsledek z minula. Před 4 lety jsme v tuto dobu v průzkumech měli 6 procent a dostali jsme 16. Když teď máme 16, tak si myslím, že získáme přes 20 procent hlasů.