Kritizovaný šéf dopravy v Praze Zdeněk Hřib: Nenávist k motoristům je nesmysl, utratili jsme za ně miliardy
Exprimátor a nyní hlavoun pražské dopravy Zdeněk Hřib (42) kudy chodí, tudy hájí dánský návrh přestavby Hlaváku. Podaří se mu uklidnit rozjitřenou veřejnost? A proč kvůli opravám město zúží magistrálu a přidá na ni semafory a přechod pro chodce? Pro eXtra.cz se rozhovořil i o dalších chystaných pražských dopravních stavbách.
První část rozhovoru s náměstkem pražského primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem o proměně Hlaváku a trestním oznámení na památkáře si přečtěte zde.
Zdeněk Hřib: Zúžíme magistrálu a přidáme semafor
V návrhu předělání Hlaváku jsou široké schody nahoru do prostor současného parkoviště. Bude tam snad vedle magistrály jakási odpočinková zóna?
„Souvisí to s již dříve zmíněnou snahou přiblížit historickou Fantovu budovu blíž městu.“
To chápu, ale oba víme, že to bychom museli na tomto místě zbourat magistrálu.
„To není nutné. Už v květnu prošlo Radou města rozhodnutí o vytvoření přechodu před Fantovou budovou. Poté, co ji Správa železnic nákladně opravila, je na místě vytvořit veřejné prostranství odpovídající významu budovy jako takové. Je plán zúžit magistrátu v tomto bodě a udělat ten přechod. Pro to mimochodem hlasovali všichni členové rady.“
Automobilový lid si stejně bude pamatovat, že to Hřib dělá další „zbytečné“ přechody přes magistrálu…
„Tomu rozumím, ale byla na tom jednomyslná shoda. V jednom směru je méně využívaný odpojovací pruh na Bulhara, takže to nebude problém. Ve druhém směru zůstanou jak dva průběžné pruhy, tak kvůli bezpečnosti i připojovací pruh od Bulhara. Jen tam ubudou nějaké zastávky autobusů. V konečném důsledku dojde ke zúžení magistrály a k celkové kultivaci prostoru. Bude to tam mnohem hezčí.“
Nejsou ty schody příliš široké?
„Jsou i pobytové, uprostřed jde o klasické schody s klasickými stupni, po stranách budou místa na sezení. Pravděpodobně se tam někam bude muset vměstnat i eskalátor. Ne všichni mají zdravé nohy. Pro pohybově znevýhodněné občany bude vevnitř i výtah, eskalátory budou ale asi nakonec stejně nezbytné.“
Dánové vědí, co dělají
Kritizují vás teď občané při cestě do práce za tuto „pergolu“?
„Neříkejte tomu pergola (směje se). Pravda, je to dřevostavba, tím se posiluje aspekt udržitelnosti a ekologické stránky hromadné dopravy. A o tom nádraží je: je tam metro, vlaky, budou tam rychlovlaky a tramvaj. Pergola je ale děravá, tady to bude shora přetažené speciální, de facto teflonovou fólií, která má i samočistící schopnost, takže se to bude i dobře udržovat. Ti Dánové to mají do detailu domyšlené. Je to zkrátka tým ze Skandinávie a chápou, že někdy prší, sněží, jindy je zima, teplo a podobně.
Jinak s občany se v MHD bavím, nemám problém s tím, když mě osloví, jen po ránu možná mohu působit méně přístupně, ale to je jen zdání. Větší kritiku jsem ale nezaznamenal.“
Nenávist k motoristům odmítá
Pane náměstku, často čtu na sociálních sítích kritiku, že prý nenávidíte motoristy a upřednostňujete cyklisty a chodce…
„Na motoristy samozřejmě myslíme. Tento rok Technická správa komunikací do pozemních komunikací, což jsou primárně silnice, investovala zhruba dvě a půl miliardy korun. To je rekord. Pochopitelně myslíme i na jinou infrastrukturu pro motoristy. Máme další investiční projekty. Namátkou řeknu, že nyní budeme stavět parkovací dům na Dědině, bude se stavět P+R parkoviště na Opatově a další.
Patří tam i Hostivařská spojka, to je komunikace navazující na dálnici, kterou staví ministerstvo dopravy, jde o okruh 511. Bude to sloužit také jako obchvat Dolních Měcholup.
Motoristům také pomůže takzvaný Hloubětínský tunel. Jde o investici za zhruba šest miliard korun. Když sjedete z Průmyslové dolů, většinou se zaseknete na tamních dvou křižovatkách, jde o Kbelskou s Kolbenovou a Poděbradskou. Fungují jako špunt. Tady se ukazuje poměrně jasně, že kapacita silnice je tu dána kapacitou křižovatek. Mělo by dojít k tomu, že budou mimoúrovňové, pod nimi bude tunel a tím se výrazně zvýší průjezdnost pro motoristy. Je to složitá stavba, takže se bude ještě další tři roky projektovat, pak se může začít stavět. Tohle se ale musí udělat před rozhrabáním Balabenky kvůli dostavbě Městského okruhu.“
Problémy Břevnova
Znám řadu lidí z Břevnova a ti, kteří bydlí na Patočkově ulici, si od otevření tunelu Blanka stěžují na to, že kvůli zintenzivnění dopravy nemohou větrat ani dýchat. A rádi by silnici dostali pod zem. Neplánuje se něco podobného?
„Na této straně města má především vzniknout Radlická radiála. Asi je to systémovější řešení odvedení této dopravy a je to projekt, který je již v přípravě a má nějaké termíny dokončení. Raději bych se soustředil na to. Chceme ji zlepšit, původně tam byly šílené estakády a opět by to vytvořilo mrtvé území kolem dálnice, což není náš záměr.
Na Patočkové se uvažuje o jiném seřízení semaforů, aby upřednostňovaly městskou hromadnou dopravu před přívodem nových aut.“
Motoristé by měli fandit MHD, myslí si Hřib
Hodně jsou také vidět investice do MHD.
„Soustředíme se na všechny druhy dopravy, ale nejvíc investic pochopitelně jde do městské hromadné dopravy, protože když bude kvalitní MHD, cestující budou mít možnost, aby přesedli do ní a uvolnili tak místo na silnici těm, kteří autem opravdu potřebují jet.
Ani to tedy není o nějaké nenávisti vůči motoristům, naopak motoristé by měli být rádi za každého člověka, který nesedne do auta, ale využije nějakou jinou možnost přepravy po městě. Místa je ve městě nedostatek. Aut se sem nevejde nekonečno, takže se snažíme občanům umožnit i jiné atraktivní způsoby dopravy.“
Nové tramvaje, změna Václaváku a metro D
Otvíráte spoustu dopravních staveb, ale přestože jste byl v předchozím volebním období primátorem Prahy, může to být vnímané tak, že jde většinou o projekty vašeho předchůdce v křesle radního pro dopravu. Co budou jednou Hřibovy největší dopravní zářezy?
„Za pár týdnů bude startovat stavba nové tramvajové trati na horním konci Václavského náměstí. To je velká věc. Výrazně to zlepší spolehlivost a kapacitu tramvajové sítě.“
Když už o tom mluvíte: snesla se kritika na to, že návrhy vypadají jako jednolitá betonová plocha, že na náměstí bude chybět zeleň.
„Na dolním konci se například přidávaly dvě aleje stromů. Nakonec se to snad bude líbit. Potřebujeme zkrátka propojit víc Vinohrady s Václavákem, podle mě to určitě pomůže.
Úplně nejvíc pak bude samozřejmě vidět metro D. Je to už pár let zpátky, co jsme stavbu zahájili. Na konci příštího volebního období, když vše půjde dobře, by se měl zprovozňovat první úsek. Mezitím budeme pořizovat samořídící vozy metra, což bude také novinka. A dorazí nové tramvaje, které jsme nedávno vysoutěžili. Těch novinek v dopravě bude zkrátka spousta.“
A co tedy Městský okruh, pokračování Blanky?
„To se začne stavět zhruba v roce 2030. Tehdy teprve snad budeme mít veškerá povolení státní správy a platné stavební povolení. Ale pojďme si říci na rovinu jednu věc: jestli nám na to nepřispěje stát, nebudeme schopni to postavit. Bude to zrovna v době, kdy se dostaví metro D, které se financuje z úspor a částečně z úvěrů Evropské investiční banky. Je to projekt, který pražskou kasu výrazně zatíží. Úspory, které jsme vytvořili díky dobrému hospodaření, budou jezdit na metru D a další nebudou k dispozici. Finanční účast státu vidím proto jako naprosto nezbytnou.“