Matka chlapce z ponorky Titan: Chybí mi, v hlubinách Atlantiku chtěl pokořit rekord, řekla
Neustále jsme se dívali na vodu, popisuje trýznivé čekání, kdy stále doufala ve vynoření ponorky Titan, matka a žena dvou z obětí. Až nakonec provždy ztratila naději, když bylo jasné, že posádce nemohl vystačit kyslík, popisuje v rozhovoru s BBC. Plačící vzpomíná na svého devatenáctiletého syna, který měl být, v rozporu s dřívějšími zprávami z cesty k vraku Titanicu, naopak naprosto nadšený.
Manželka pákistánského obchodníka Shahzada Dawooda a matka jejich dospívajícího syna Sulemana popisuje nadšení obou mužů spatřit vrak Titanicu v rozhovoru pro BBC. Christine Dawoodová a její dcera Alina byly na palubě Polar Prince, mateřské lodi osudové ponorky, když dostaly zprávu, že spojení s plavidlem bylo ztraceno. A to krátce poté, co Titan v neděli 18. června v 8:00 zahájil svůj poslední sestup.
Byla zahájena velká pátrací a záchranná mise, trvající několik dní. A zatímco její dcera si po celou dobu držela naději, Christine říká, že doufat přestala, když byla překročena hranice 96 hodin, tedy maximální doba pro zásoby kyslíku, který měla posádka k dispozici. „Tehdy jsem naději ztratila. V ten moment jsem poslala zprávu své rodině na pevnině: ‚Připravuji se na nejhorší‘.“
Rubikova kostka v hlubinách
Christine zavzpomínala na svého syna. Ten si prý na cestu vzal svou Rubikovu kostku, protože doufal, že překoná světový rekord ve vyřešení hádanky v hlubinách Atlantiku. „Oba mi chybí. Strašně, strašně moc mi chybí,“ rozplakala se závěrem zdrcená Christine Dawood.
Dodala také, že původně se ponoru v ponorce Titan měla účastnit ona, ale kvůli covidu se dobrodružná cesta odložila. Následně pak v ponorce, do které se vešlo jen pět lidí, uvolnila své místo synovi, protože moc chtěl zúčastnit se. Její vyjádření tak je v rozporu s předchozími zprávami, které hovořily o strachu Sulemana Dawooda, jenž se měl především snažit potěšit otce.
Varování šéf OceanGate nazval fňukáním
Společnost OceanGate, která ponorku Titan provozovala, nyní čelí velké kritice. Řada odborníků v oblasti podmořských plavidel firmu upozorňovala již roky, že opomíjení bezpečnostních standardů může vést k tragédii, píše PBS. OceanGate, která provozovala jediné necertifikované plavidlo tohoto typu, schopné plavit se do hloubky 3 800 metrů, ve které leží vrak Titanicu, se bránila svým „experimentativním“ přístupem. S inovacemi totiž prý obvyklé postupy nepočítají.
Právě neobvyklý plášť plavidla, vyrobený z uhlíkových vláken a titanu, mohl být přitom podle expertů příčinou, že tlak ponorku okamžitě rozdrtil implozí. Obavy odborníků měl Stockton Rush, generální ředitel OceanGate a také jedna z obětí tragédie, shazovat jakožto příliš časté „neodůvodněné fňukání“, informuje dále BBC.