Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2025 Extrémní proměny

McDonalds v Česku funguje už 33 let: Cheesburger za dvacku je těžkou minulostí

McDonalds je v Česku oblíbený, má tu už 129 poboček.
Zdroj: Profimedia
Předchozí Další
+ Dalších 16 fotografií
rychlé občerstvení

Nejznámnější fastfoodový řetězec spustil svoji první pobočku v Česku přesně před 33 lety. V pražské Vodičkově ulici se v roce 1992 otevřela první ikonická provozovna s červenožlutým logem. Od té doby se hodně změnilo. Například cena oblíbeného cheeseburgeru vzrostla z 21 na 45 Kč. Podobně je to i u dalších produktů, jak si ověřila redakce eXtra.

První pobočka známého řetězce rychlého občerstvení McDonald´s v Česku byla otevřena před 33 lety. Červenožluté logo vítalo návštěvníky v pražské Vodičkově ulici, kde funguje provozovna dodnes.

Cheesburger už dávno není za dvacku

Před restaurací se tehdy podle webu Focus tvořily stovky metrů dlouhé fronty, přičemž na místě musela situaci řešit policie. Restaurace za svůj první den obsloužila neuvěřitelných 11 tisíc zákazníků. Od té doby se počet poboček značně rozrostl. V současnosti u nás už 129 provozoven.


Co se velmi změnilo, jsou však ceny. Zatímco v roce 1992 stál oblíbený burger 19 korun (dnes 42 korun), cheesburger pak 21 korun, dnes ho zákazníci ve zmíněné pobočce ve Vodičkově ulici pořídí za 45 korun.

Jeho cena však v čase kolísala. Například v roce 1997 se vyšplhala na 27 korun, ale o rok později stála už jen dvacku. Cena začala výrazněji stoupat po roce 2020, kdy se přehoupla přes pomyslnou hranici třiceti korun na 33 Kč a od té doby už jej nelze považovat za „lidové jídlo“.

Podobným vývojem prošel i burger Big Mac. V roce 1992 stál 48 Kč a dnes ho pořídíte za 109 Kč.

Je nutné však zmínit, že průměrný plat byl v roce 1993 podle informací Českého statistického úřadu jen 5900 korun. A tak se nejednalo o nejlevnější jídlo a do mekáče se chodilo spíše svátečně.

Rozbité výlohy a klip s Forejtem

Řetězec rychlých občerstvení se během let potýkal i s násilnými incidenty. V roce 2000 se stal terčem demonstrantů proti globalizaci a zasedání Mezinárodního měnového fondu.

Doporučené video: Rozhovor s Přemkem Forejtem:

Před několika lety pak vzbudila kontroverzi reklamní kampaň, ve které účinkoval šéfkuchař Přemek Forejt. Vše vygradovalo hudebním klipem, ve kterém Forejt vychvaloval využívané fastfoodové suroviny. Někteří lidé Forejtovi tehdy vyčítali, k čemu se pro peníze vlastně snížil.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy