Trendy
válka na Ukrajině Extrémní proměny Survivor 2025 Anna Slováčková

Návrhář Černý opět šokuje. Po kontroverzních outfitech na olympiádu vytvořil oděvy pro Expo. Vypadají jako montérky

Nová kolekce na Expo 2025.
Zdroj: Se souhlasem Jan Société
Předchozí Další
+ Dalších 19 fotografií
návrh oblečení

Loni v létě vyvolaly velký rozruch extravagantní modely pro české sportovce na defilé při olympiádě v Paříži. Outfity z dílny designéra Jana Černého se nyní představí i na světové výstavě EXPO 2025. Rozruch vyvolají nejvíc asi modré "montérky", ve kterých budou čeští zástupci chodit. Jak Černý sdělil eXtra.cz, móda je inspirována i japonskými pracovními oděvy.

Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace se Češi neztratí. Odhaleny byly nové modely, které bude český personál nosit. A i tentokrát půjde o extravagantní oblečení.

Kolekce opět provokuje

Kolekce, inspirovaná japonským workwearem, zahrnuje celkový set oblečení pro celý personál českého pavilonu na EXPO 2025 v Ósace. V těchto outfitech tak bude možné potkat hostesky, obsluhu restaurace a další lidi, kteří v pavilonu pracují. Kolekce se skládá z bomberu, košile, trika, kalhot a zástěry, doplněna je o speciální siluetu tenisky Prestige x Jan a o šátek s motivem Reného, maskota pavilonu. Je pak barevně rozlišena právě podle funkcí – světlá písková je pro hostesky a průvodce návštěvnickou cestou (stálou expozicí), modrá pak pro gastro provoz.

„Tématem české účasti na EXPO 2025 je Talent a kreativita pro život. Jsem moc rád, že na propagaci Česka můžeme spolupracovat s talentovanými profesionály z mnoha oblastí, jako je kultura, design, umění, F&B nebo byznys, kteří mají světové renomé a pomáhají nám s prezentací Česka více než 10 000 kilometrů od domova. Jedním z takových skvělých talentovaných lidí je Jan Černý, jemuž bych chtěl moc poděkovat za povedený návrh uniforem, které denně bude oblékat personál českého pavilonu,“ komentuje přímo z Ósaky pro eXtra.cz generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.

„Přestože jsem Honzovi řekl, že bych chtěl navázat na olympijskou kolekci a Paříž a vzbudit podobný rozruch něčím extravagantním, udělal to opět po svém. A já jsem za to rád, uniformy skvěle ladí s japonským prostředím, respektují japonský minimalismus a zároveň jsou velice originální. Nenápadně také kombinují prvky, které k naší prezentaci používáme – maskota Reného, označení Czechia a bystrému pozorovateli neunikne ani lipový list z našeho loga, který odkazuje na naše národní symboly, broušené sklo i japonské origami,“ dodal Soška.

Jan Černý přistupoval k návrhu kolekce komplexně a sestavil tak set, jenž zaměstnancům poslouží v různém počasí a teplotách, které se v Japonsku během půlročního konání EXPO promění.

Celá kolekce je kombinovatelná, výrazně odlišená a rozpoznatelná mezi dalšími návštěvníky, a to hlavně díky své uniformní barevnosti a velkému printu Czechia na zádech.

České montérky i japonská tradice

„Během své rešerše, kde jsem se zabýval českou (ne)kulturou v oblékání, jsem narazil na zajímavou paralelu mezi naší a japonskou kulturou. Objevil jsem, jak blízké jsou si naše milované i nenáviděné montérky s japonským workwearem (módou inspirovanou pracovními oděvy, která je v Japonsku velmi zakořeněná do kultury odívání),“ vysvětluje pro eXtra.cz sám autor Jan Černý.

„Takže jsem v návrzích nechal tyto dva styly pracovních oděvů komunikovat a mluvit. Vznikly z toho tyto uniformy, které možná mohou připomínat Otíkovy montérky z filmu Vesničko má středisková. Když je ale zasadíme do prostředí mezinárodní půdy Expa v Ósace, tato reference se najednou vytrácí a workwear siluety mé kolekce dostávají zase úplně jiný význam. A to je jeden z faktorů, který mě na módě opravdu baví, jak moc dokáže změna prostředí a okolností změnit význam samotného oděvu,“ shrnuje Černý hlavní inspiraci pro kolekci.

Siluety jsou oversized, stejné pro ženy i muže a jsou oproti dřívějším Janovým kolekcím nečekaně minimalistické. „I to má svůj důvod – právě sázka na tlumené barvy a čisté siluety nás může odlišit od ostatních pavilonů, které často volí velmi výrazně barevné a vzorované outfity. Navíc Japonci takřka nenosí vzory, na minimalismu a volných siluetách si zakládají, a právě proto by mohla být tato Jan Société kolekce trefou do černého,“ pokračuje Jan Černý.

Kolekce uniforem je sepraná a působí lidsky, jako by je už někdo nosil. Další silné propojení s inspirací lze pozorovat v designu zástěry, která díky proříznutí ve spodní části připomíná ikonické lacláče.

Už žádné hostesky v podpatcích

„Mám radost, že touto kolekcí mohu bořit pro mě už naprosto zastaralé představy o hosteskách na byznysových eventech, kde si každý hned vybaví mladou slečnu v podpatcích a upnutých mini šatech, která tam jako oběť stojí u stolku k pokoukání pánů businessmanů,“ vysvětluje dále návrhář.

„Tak svět už opravdu nefunguje a já sám neuznávám to, že by ženy měly být prezentovány v těchto podřadných rolích. Současně takovýto outfit by v celosvětovém měřítku, a ještě v Japonsku, byl nejen nevhodný, ale ani by nikoho nezaujal – Japonci takřka nenosí oděvy upnuté na tělo, užívají si volnost oversized siluet a volných střihů. Myslím si, že můžeme být i díky takto oblečenému staffu zaujmout návštěvníky a stát se tak zapamatovatelným pavilonem,“ dodává na závěr Černý.

Mimo samotnou kolekci pro staff pavilonu Jan Černý také navrhl obleky a kostýmky pro management pavilonu. Značka Jan Société se do Ósaky také chystá s vlastní prezentací ve formě konceptuální fashion show.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy