Ostuda v Praze: Neobsloužili mě v restauraci, tvrdí Rom oceněný britskou královnou
Český Rom Petr Torák, který pracuje jako policista v britském Peterborough, získal před lety přímo z rukou královny Alžběty II. Řád britského impéria. Při své návštěvě Prahy mu to však podle jeho slov nebylo nic platné. Číšník v restauraci Švejk na Můstku ho podle jeho vyjádření odmítl obsloužit. "Je načase se ozvat, jinak se nic nezmění," napsal na svém Facebooku rozčarovaný Torák. Personál restaurace na dotaz eXtra.cz rasismus odmítá. "S tím jednáním nesouhlasím, pokud to tak bylo, tak je to samozřejmě špatně," uvedl muž, který má restauraci na starosti a stál přímo před inkriminovanou venkovní zahrádkou.
"Co víc musí člověk udělat, aby dokázal svému okolí, že je rovnoprávný? Celý život nás učí vystupovat slušně, mluvit spisovně, mít dobrou práci... ale i když to člověk dělá, některým lidem to stále nestačí. Dnes to například nestačilo číšníkovi v pražské restauraci Švejk u stanice metra Můstek," těmito slovy začal romský bývalý policista Petr Torák, který už několik let žije v Anglii, svůj příspěvek na Facebooku o incidentu, který se mu podle něj stal při návštěvě Prahy.
Torák se ve své nové domovině vypracoval na uznávaného policistu a za své služby dostal v říjnu 2015 Řád britského impéria. Stal se tak prvním českým Romem, který je nositelem tohoto řádu. Nyní pracuje jako ředitel charitativní organizace Compas a Honorární konzul České republiky v Peterborough
Ani po 30 minutách nepřinesli jídelní lístek
"Poprosil jsem o vodu s citronem a jídelní lístek, ale ani po 30ti minutách mi nic z toho nedonesl. Zákazníci kolem mě, kteří si objednali až po mně, už měli dávno jídlo na stole a každou chvilku k nim chodil a ptal se jich, jestli je vše v pořádku. Po několika pokusech o získání pozornosti číšník sice přišel, ale ani se neomluvil a neochotně přinesl malou plastovou láhev vody a položil ji na stůl a odešel. Po dalších 10ti minutách mi už došla trpělivost, zavolal jsem ho a řekl jsem mu, že o takový servis nemám zájem a že odcházím. A číšník odpověděl: No konečně!" popsal Torák svou zkušenost.
Následně dodal, že v podobných situacích je třeba se ozývat a nenechat věci jen tak. "Mlčení a nicnedělání opravdu nikam nevede. Je načase se ozvat, jinak se nic nezmění. Jsem honorární konzul republiky, do které bych se chtěl jednou vrátit a neobávat se předsudků, ale je potřeba ukázat prstem na tyto praktiky a začít tato individua / organizace hnát k zodpovědnosti. Podobné incidenty se staly i mým kolegům dnes a včera během naší pracovní cesty s britskými učiteli. Proto vybízím všechny - pojďme společně zahanbit viníky diskriminačního jednání," vybízí ostatní Torák.
"Mám obavy letět do ČR plné nenávisti"
Pod příspěvkem se následně rozpoutala diskuze, ve které mu někteří další Romové dávají za pravdu a popisují své zkušenosti "Všichni společně s tím můžeme něco udělat. To, že jsem nebyl doma 10 let, má své důvody! Moje dvě děti ve školním věku ani nevědí, co to je ČR, protože mám obavy s nimi letět do země plné nenávisti!" píše Petr.
"Nic překvapujícího. Takové zkušenosti má nejeden Rom. Nejen Česko, ale všechny postkomunistické země maji xenofobní chování a nedá se to změnit. Je to i jeden z důvodů, proč už nežijeme v ČR," uvádí svou zkušenost Michal.
"Já byl zrovna s Petrem na telefonu, to už na tu vodu čekal půl hodiny, bylo mi hned jasné, proč, a bylo mi až do breku, tady by stačilo zajit za manažerem a stěžovat si na rasistický přístup, tohle už by se mělo v ČR změnit a brát rasismus vůči Romům opravdu vážně!" myslí si Petr.
Rasismus to nebyl, pán měl přijít za námi
Redakce eXtra se vypravila do samotné restaurace, aby položila personálu dotazy, co se na místě v onen okamžik stalo. Na předchozí písemné dotazy totiž nikdo nereagoval.
"Já se k tomu ani nechci vyjadřovat, nejsem majitel firmy. S tím jednáním nesouhlasím, pokud to tak bylo, tak je to samozřejmě špatně. Jestli opravdu nebyl obsloužený a je jedno, jestli byl černý, zelený bílý, to je jedno. My jsme přišli o nějakou tržbu, ten člověk následně svým jednáním způsobil nějakou škodu naší firmě. V tom textu není nikdo jmenovaný. My jsme tu celou dobu byli přítomní. Pokud ten pán měl nějaký problém, měl přijít sem k nám a my bychom to řešili," řekl redaktorovi eXtra.cz muž stojící přímo před dotyčnou zahrádkou, který má chod restaurace na starosti.
Sami zaměstnáváme dva Romy
"Uvnitř je recepce, kde sedí další manažer, tak to mohl řešit i tam," dodává člen personálu s tím, že nyní záležitost "nemá s kým řešit". "Pokud ten pán má z toho nějakou újmu, pak buď ať kontaktuje mě, nebo ať podá trestní oznámení a my to budeme řešit dál," doplňuje.
"My sami zaměstnáváme dva Romy, jednoho mám v recepci, jednoho v kuchyni, máme tady dva Mongoly, tři Ukrajince. Je to tvrzení proti tvrzení. Samozřejmě když si přečtete naše hodnocení, je tam těch negativních více než dost, ale já jsem s těmi lidmi v kontaktu, takže vím, co mi říkají," hájí muž svou restauraci.