Paskvil jménem nový Hlavák: Dobré do Abú Dhabí, zlobí se vdova po architektu
Situace s novou podobou pražského hlavního nádraží se značně komplikuje. Zbourání relativně čerstvě zrekonstruované haly, která je na místě dnes, totiž doslova zvedla žluč mnoha lidem. Teď se také ozvala vdova po původním architektovi, která je nositelkou autorských práv k původní budově nádraží, a v rozhovoru pro lidovky.cz bourání odmítla. Mnoho lidí se také ptá, jak mohla být architektonická soutěž za desítky milionů vůbec vypsána, když původní památkově chráněnou halu není možné zbořit.
„Jako nositel autorských práv, která mám soudně potvrzena, samozřejmě hodlám bránit jakémukoli zásahu do budovy. Se vším respektem k onomu dánskému studiu myslím, že jejich altánek by byl dobrý třeba v Abú Dhabí nebo v některé podobné destinaci,“ řekla v rozhovoru pro lidovky vdova po architektovi Janu Bočanovi Daniela. „Pro pražské prostředí, a zejména v kontrastu k oné betonové, brutalistické architektuře, jde o paskvil. Úplně neguje celou myšlenku projektu, navíc je ze dřeva a ze všech stran otevřený,“ dodává. Ambiciózním plánům pražského vedení tak možná zasadila zásadní ránu.
Kritika od architektky
Tato rána ale nebyla první. V posledních dnech na projekt nádraží, který s nadšením vybrala odborná porota, zaznívá kritika ze všech stran. Asi tu nejkomplexnější sepsala na Facebooku architektka Anna Vinklárková. Ta kritizuje hlavně bourání budovy, která byla v roce 2017 zrekonstruována za více než miliardu korun. „Namísto ní se má postavit dřevěná ‚pergola‘ za dvě miliardy. Bude do ní foukat, pršet a sněžit a v létě tam zase bude horko, takže bude většinu roku nepoužitelná,“ píše Vinklárková. Kritizuje také ekologii celé akce, kdy se o novém přístřešku hovoří jako o zelené stavbě.
„Pokud bychom měli skutečně posoudit ekologické dopady, museli bychom započítat nejen dopady výroby a dovozu nového materiálu, ale rovněž odvoz a likvidaci starého. A především provoz budovy včetně efektivity vynaložených veřejných prostředků a přínosu pro veřejnost,“ řííká architektka a dodává, že mnoho dobrého jde pro Hlavák udělat i bez demolice kulturní památky.
Ministerstvo: Je to památka
„Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla navíc na dotaz ČTK mluvčí tohoto ministerstva. Pokud jde o přijatelnost v pondělí představeného návrhu na přeměnu nádraží, k té se podle ní ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany ministerstva kultury předjímat případná stanoviska,“ sdělila. Je dost možné, že nový návrh nebude realizovatelný. Architektonická soutěž za miliony korun tak možná byla zcela zbytečná.