Poslední levná dovolená? Cestovky ještě nestihly zareagovat na zdražování
Po dvouleté pandemické pauze se letos trh s cestovními zájezdy opět rozjel naplno. Lidé vyrážejí hromadně k moři i za exotikou. Jenže zdravotní krizi vystřídala ta ekonomická. Inflace trhá rekordní čísla a zdražuje téměř vše. Platí to i pro ceny dovolených? Petr Šatný pro server Peníze.cz uvedl, že tlak na růst cen je obrovský.
Cestovní kanceláře (CK) mají podle ERV Evropské pojišťovny za první čtyři měsíce asi o deset procent více klientů než před koronavirovou krizí. Celý trh CK by letos mohl dosáhnout až 80 procent roku 2019. Tržby za prodané zájezdy by mohly přesáhnout 25 miliard korun. Novinářům to řekl Štěpán Landík, ředitel obchodu a marketingu ERV, která se zaměřuje na cestovní pojištění. Kvůli šíření koronavirové nákazy a souvisejícím opatřením CK první rok pandemie evidovaly propad prodejů zájezdů proti roku 2019 až o 90 procent, loni se pokles pohyboval mezi 60 a 70 procenty.
Po koronavirové dvouleté pauze se tak dovolenkový trh opět rozjíždí. Jenže přišly nové problémy. Válka na Ukrajině a vysoká inflace se už promítají do cen prakticky všech produktů. Platí to i o cenách zájezdů? Podle samotných cestovek se to zatím neděje. Zákazníci tak mohou nakoupit dovolenou ještě za loňské ceny.
Cestovky zatím nezdražily
Je však otázkou, jak dlouho tento stav potrvá. „Tlak na růst cen je obrovský. Nyní prodáváme za předinflační ceny, které vycházejí z cen loňských. Doporučujeme proto zákazníkům neváhat a na inflaci vyzrát tím, že si zájezd objednají již nyní za aktuálně platné ceny,“ uvedl pro server Peníze.cz Petr Šatný, marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria.
Jeho slova pak pro stejný server potvrzuje i mluvčí cestovní kanceláře Blue Style Ilona Topolová. „Vzhledem k tomu, že se většina kontraktů s hotely uzavírá s předstihem, k výraznému zdražování cen v tuto chvílí nedochází. Průměrná cena prodaných zájezdů se tak oproti minulému roku zásadně nezměnila. Navíc klientům oproti posledním dvěma letům odpadají dodatečné náklady spojené s testováním na covid,“ řekla Topolová.
I přes to, že dovolená zatím výrazněji nepodražila, zákazníci za ni utrácí přibližně až o čtvrtinu více než dříve. U prodejce zájezdů Invie je pak nárůst v řádu stokorun. Průměrná letošní dovolená podle jejích statistik vychází na 15 500 Kč.
Pozor na palivový příplatek
Na jednu záludnost si však musí dát zákazníci pozor. „Od cestovních kanceláří máme signály, že některé již oslovily zákazníky s žádostí o doplatek kvůli navýšení palivového příplatku leteckou společností. S ohledem na výrazné zvýšení cen pohonných hmot a blížící se hlavní sezonu zájezdů je postup pochopitelný,“ řekla deníku Právo Kateřina Chaloupková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.