Potravináři a řetězce oklešťují české peněženky: Nic s tím nezmůžeme, krčí rameny Fialova vláda
Na zlevňování zapomeňte, od nového roku opět zdražujeme. Asi tak zní vzkaz obchodních řetězců českým zákazníkům. Včera to potvrdil ministr zemědělství Marek Výborný poté, co se právě se zástupci řetězců sešel. Řetězce přitom od září tvrdily, že se do cen v roce 2024 pozitivně promítne snížení DPH na potraviny. Podle ministra mají potravináři na některém zboží až nemravné marže.
Ministr o tom, že řetězce zdraží, informoval novináře podle ČTK na včerejší tiskové konferenci. Ta se konala poté, co se setkal se zástupci řetězců a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Dodavatelé potravin prý už prodejcům potravin oznámili, že zvednou ceny o pět až deset procent. A to přesto, že ministrovi řetězce od září slibovaly, že díky snížení DPH zlevní. Daň z přidané hodnoty od Nového roku totiž klesne z 15 na 12 procent. Zdražování také přichází v situaci, kdy jsou i naše potraviny, ale i jiné základní nákupní produkty v sousedních zemích podstatně levnější než u nás.
Proč je draho? Obchodníci mlčí
Zástupci obchodníků podle Marka Výborného nedali jasnou odpověď na to, proč jsou ceny v ČR výrazně vyšší než v dalších zemích. Podotkl, že rozdíly v DPH nevysvětlují situaci, kdy nákup stejných položek zboží v Česku je až o 70 procent dražší než v Polsku. Varšava již dříve zavedla nulovou sazbu DPH na potraviny, která by měla platit do konce letošního roku. Výborný zopakoval své dřívější vyjádření, že v Česku je trojnásobné množství obchodů na obyvatele oproti Německu.
Potravináři, kteří už za letošní rok ohlašují rekordní zisky, podle ministra opět nedodrželi slib, který vládě dávali. Ta s tím nyní podle slov Marka Výborného nemůže příliš mnoho dělat. Zároveň je však prý jeho úkolem jasně sdělovat, že některé věci jsou neakceptovatelné. Jako příklad uvedl situaci, kdy potravinářská firma ohlašuje zdražování i přesto, že jí v posledních letech rostou zisky.
Aplikace na srovnání? Ne, díky
Ministr se také snažil prosadit aplikaci, která by umožnila lidem srovnání cen. Třeba v Řecku zavedení něčeho podobného vedlo ke zlevnění potravin skoro o dvacet procent. Potravináři ho ale s tím prý "odpálkovali" a odmítli se na tom podílet. Bez dat obchodníků by však aplikace neměla smysl.