Požáry na Rhodu: Děláme, co můžeme, reklamace kvůli nepohodlí neuznáme, říká zástupce cestovek
Rozsáhlé požáry na části území řeckého ostrova Rhodos, ale i dalších, způsobují řadu nepříjemností i českým turistům. Objevují se videa, jak kritizují delegáty cestovek a požadují věci, které v mimořádné situaci nejdou zajistit. Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, Jan Papež, eXtra.cz popsal, s čím se členové potýkají, proč nebudou uznávat reklamace za nepohodlí a pochválil i jinými kritizovaný český stát. „Trpělivost,“ prosí turisty, kteří mají výtky k delegátům.
Jan Papež: Reklamace živelné katastrofy není možná
Podle Jana Papeže je situace pro klienty na místě těžká, přesto je žádá o pochopení a trpělivost.
Trnem v oku řadě lidí je to, že cestovky dále vypravují zájezdy na „hořící ostrovy“.
Cestovní kanceláře nevypravují zájezdy na hořící ostrovy. Vypravují zájezdy do bezpečných lokalit ostrovů. Bezpečnými je označuje i ministerstvo zahraničí a místní autority.
Je pravda, že zájezdy i na Rhodos cestovky musí dál vypravovat, jinak by náklady neuhradily pojišťovny. A když lety nezakáže stát, nelze prostě jednat jinak?
Ano, je pravda, že by cestovní kanceláře nedostaly zpět peníze od leteckých společnosti a hoteliérů, protože oni jsou schopni poskytnout objednané služby.
Řada lidí hrozí soudy kvůli nedodržením smluv (například kvůli tomu, že nespí pohodlně na hotelu, ale třeba v letištní hale). Co byste jim k tomu řekl? Platí zde vyšší moc, na kterou se možnosti reklamací nevztahují?
Jedná se o živelnou katastrofu a v takovém případě není reklamace oprávněná. Je logické, že jde hlavně o to, jak ochránit životy a zdraví.
Chybí autobusy a taxíky, naše ministerstvo pomáháNouzové linky
Velvyslanectví ČR v Athénách: +30 694 473 37 69
Zvláštní linka českého ministerstva zahraničí: +420 222 264 240
Čedok: +420 296 184 910
CK Blue Style: +420 226 036 100
DER Touristik, Exim tours, CK Fischer: +420 255 787 999
Nouzové linky
Velvyslanectví ČR v Athénách: +30 694 473 37 69
Zvláštní linka českého ministerstva zahraničí: +420 222 264 240
Čedok: +420 296 184 910
CK Blue Style: +420 226 036 100
DER Touristik, Exim tours, CK Fischer: +420 255 787 999
Co je největším problémem pro samotné cestovky na zasažených místech Řecka?
Největší problém je zajištění logistiky při evakuaci. Na ostrově je velmi omezená kapacita autobusů a taxíků. Do mnoha míst se velké autobusy ani nedostanou. Zajistit dopravu je velmi složité, protože se o ní ucházejí všichni.
Pomáhá či komunikuje dostatečně česká vláda?
Musím poděkovat našemu ministerstvu zahraničí, které funguje velmi spolehlivě a pomáhá všem, nejen klientům cestovních kanceláří.
Jak jsou na tom s pochopením mimořádné události čeští turisté na místě? A co byste jim poradil?
Naprosto chápu emoce klientů, kterých se evakuace týkala. V tu chvíli si nikdo neuvědomuje, co všechno musí delegáti cestovek dělat a co musí dělat lidé v cestovních kancelářích. Každá minuta čekání se zdá být šíleně dlouhá a nemožnost se dovolat je frustrující. Ale všichni v tu chvíli dělají, co mohou, aby situaci zvládli. Když má delegát na starosti stovky klientů, nedá se komunikace zvládnout za pár minut. Trpělivost a tolerance jsou velmi dobré nástroje, jak situaci zvládnout.
Poznámka redakce: Mluvčí cestovky CK Fischer/DER Tour, Jan Bezděk, pro TN.cz potvrdil, že turisté, kteří mířili na požárem zasaženou řeckou oblast, mohou zažádat o bezplatné storno. Stejně tak i CK BlueStyle nabízí alternativu. Pro klienty, kteří měli odlet v neděli nebo v pondělí, ať už se jedná o zasaženou, nebo bezpečnou zónu, jsme nabídli možnost bezplatného storna,“ řekla mluvčí Lucie Bukovanská.