Richard Chlad o ferrari ve službách policie: Kolik stojí provoz a co by strážníkům doporučil?
Česká policie získá do svých služeb Ferrari 458 Italia, které zabavila gangsterům a deset let stálo v garáži. Policisté o tom informovali včera na sociálních sítích. Chtějí jej využívat hlavně na chytání pirátů silnic, pronásledování kradených aut a v neposlední řadě také na předváděcí akce. Milovník rychlých aut, bývalý závodník a úspěšný podnikatel Richard Chlad pro eXtra.cz přiblížil, jak se podobné auto provozuje a také na kolik jeho provoz vyjde.
"Vozidlo bude sloužit na celorepublikovém útvaru a počítáme s jeho nasazením proti těm nejagresivnějším pirátům českých silnic. Jeho potenciál můžeme využít i při pronásledování odcizených vozidel, která přes naše území projíždějí do sousedních zemí. Škála úkolů, které vozidlo bude plnit, je skutečně široká," uvedl šéf dopravní policie Jiří Zlý pro tydenikpolicie.cz.
Ferrari, které deset let po zabavení stálo v policejním skladu, bylo za asi 340 tisíc korun upraveno pro policejní použití. Nainstalované má kamery, světelnou tabuli vzadu a samozřejmě nesmí chybět policejní barvy a maják. Posádka auta bude mít také k dispozici ruční radar na měření rychlosti. Ze samotného auta ale rychlost měřit nepůjde, to by vyžadovalo podstatně dražší úpravy.
Dříve sloužilo zločincům, teď bude pomáhat a chránit. Ode dneška můžete na silnicích spatřit policejní Ferrari. Jde o majetek pocházející z trestné činnosti a policisté jej budou využívat ke speciálním účelům. Více v TZ 👉 https://t.co/wTt0FkJrKR pic.twitter.com/KEzMgqqOlq
— Policie ČR (@PolicieCZ) July 25, 2022
Roční náklady?
Auto také poměrně dlouho stálo, takže jeho znovuzprovoznění stálo asi sto třicet tisíc korun. To je pro auto tohoto typu ještě velmi snesitelná částka. Jak drahý je ale provoz takového auta za rok? Redakce eXtra.cz se zeptala člověka, který má s podobnými auty bohaté zkušenosti. Miliardář a bývalý automobilový závodník Richard Chlad se pokusil odhadnout roční náklady na provoz podobného auta.
Richard Chlad, bigbíťák, který dobyl automobilový svět: Makal jsem na poli a hrál s Michalem Davidem
"Odhaduji cca na nájezd 5000 kilometrů tak 200 tisíc korun ročně. Pokud to budou rozumní řidiči. Pokud najedou více, tak ten servis poletí raketově nahoru," odhaduje Richard Chlad roční náklady na servis jedenáct let starého supersportu s osmiválcovým motorem a maximální rychlostí hodně přes tři sta kilometrů v hodině.
Je potřeba speciální školení
Chlad také dodává, že posádka auta rozhodně bude muset dostat speciální školení. "Kurz je nutnost. Určitě pojedou chlapi k Honzovi Faktorovi na polygon u Příbrami. Musí být opatrní na vlhku a na vodě, to je pak problém raz dva," říká Chlad a dodává radu ke konkrétnímu modelu. "Vymontovat manettino a nechat tu trakci na Wet," tedy zbavit se páčky, která dokáže upravit jízdní vlastnosti ferrari a protipodkluzový systém kontroly trakce nechat na program vlhké silnice. Z mého pohledu se jedná o skvělý marketingový policejní nápad, kde bude toto auto používané spíše na různých promo akcích než o stíhací vůz. Tomuto nápadu na rozdíl od kritiků fandím, dodal.
Chlad také přiblížil, jaká auta by pro policii na tento účel byla nejlepší. A nepřekvapil, když jim vybral o dost méně exotická a vizuálně nudnější, ale jízdními vlastnostmi mnohem umírněnější auta. "Nejlepší je Audi RS6 nebo BMW M5," ukazuje na vrcholové modely německých výrobců, které pro podobné účely používá policie i jinde ve světě. Jen s nimi zřejmě zatím nechytili žádného českého gangstera...