Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Šikana ve školách je na vzestupu. Její obětí je každé osmé dítě, stále více z nich nemá nikoho blízkého

Šikana ve školách je na vzestupu. Její obětí je každé osmé dítě
Zdroj: profimedia.cz
šikana

Příběhy brutální šikany přestávají být v českých školách výjimkou. Podle průzkumu Mapa školy společnosti Scio je obětí šikany každý osmý žák, každý jedenáctý byl svědkem šikany a pětina žáků má o ní alespoň povědomí. Podle posledního šetření České školní inspekce, zveřejněného letos na jaře, se ukazuje, že s tímto problémem se potýká více než polovina základních a téměř dvě třetiny středních škol. Redakce eXtra.cz o problematice hovořila s analytikem vzdělávání z agentury PAQ Research Janem Zemanem.

Inspekce v poslední zprávě uvádí, že sledovala situaci ve školách za poslední tři roky. Vedle agrese mezi žáky se školy stále více zabývají i šikanováním učitelů ze strany žáků. Tato situace se vyskytuje v téměř sedmi procentech škol, což je oproti minulým letům nárůst. Nejčastěji jde o slovní útoky nebo šikanu přes internet a sociální sítě.

„Vzestup případů může souviset s více způsoby šikany, která se nově vyskytuje také na sociálních sítích, zároveň umíme více případů šikany identifikovat. Podle dřívějších měřítek mohly děti pouze zlobit, ale přesto na sobě nechávaly psychické následky, které se v dospělosti projeví. Takové chování typu dlouhodobé pomluvy nebo vyčlenění z kolektivu umíme nyní lépe identifikovat, proto případy šikany rostou,“ vysvětlil pro eXtra.cz nárůst případů analytik PAQ Research Jan Zeman.


Sebevražda Daniela rozbouřila vody

O několika případech v poslední době informovala i Mladá fronta Dnes. Dva osmáci obklíčili 12letého Kryštofa v šatně a naléhali na něj, aby jim odevzdal nápoj, který si právě koupil z automatu. O několik dní později ho vydírali – musel vyprázdnit peněženku a sebrali mu všechny mince. Krátce nato mu ukradli mobilní telefon a fyzicky ho napadli.

Desetileté Kateřině se spolužáci posmívali kvůli její postavě. Posypali jí vlasy kakaem, aby jí – až se slepí – stékaly po obličeji hnědé kapky. Hojně medializován byl nedávno i případ 15letého Daniela, kterého spolužáci systematicky šikanovali. Minimálně v jednom případě byl po škole brutálně napaden a incident děti natáčely na mobilní telefony.


Rodiče ani učitelé nevědí, co lze dělat na TikToku

Chlapec později ukončil svůj život oběšením v pražském Prokopském údolí. „Přesně důvody smrti syna nevíme, nenechal dopis, nenechal vzkaz. Probíhala tam ale dlouhodobá šikana,“ uvedl otec Daniela. Policie hochovu smrt stále vyšetřuje a zkoumá i videa, která se objevila na sociálních sítích. Ta ukazují brutální útoky spolužáků na chlapce.

Stále větším problémem mezi dětmi se stává takzvaná kyberšikana. Řešit se ji snaží zhruba pětina základních a čtvrtina středních škol. Tento druh šikany zahrnuje ponižování, pomlouvání, zesměšňování pomocí slov, videí a fotografií, stejně jako provokace a napadání uživatelů v online komunikaci.

Rodiče ani učitelé nevědí, co lze dělat na TikToku a jaké problémy tento svět skrývá. Jde o zveřejňování nevyžádaných videí nebo krádeže identity. Zároveň se absencí technologií mohou děti rychleji vyloučit z kolektivu. Pokud někdo nemá telefon, nehraje Minecraft nebo Roblox, může pro třídní kolektiv působit odlišně. Vzdělávání učitelů s těmito problémy nedokáže držet tempo,“ podotýká Zeman.


Nedostatek psychologů i nástrojů pro řešení

Daniel se se svým utrpením ve škole bohužel nikdy nesvěřil rodině nebo jinému blízkému, což je častý jev. Děti často nejsou schopny identifikovat různé formy šikany – od slovních útoků a ponižování až po fyzické napadení. Zároveň nejsou ochotny problém sdílet s rodiči.

Průzkum společnosti Scio ukazuje, že stále více dětí nemá nikoho, komu by se mohly svěřit se svými problémy. Průzkumu se zúčastnilo více než 20 tisíc dětí a každé páté deklarovalo, že ve škole není žádná dospělá osoba, které by plně důvěřovalo a obrátilo se na ni s problémy či žádostí o důvěrnou radu.

Podle analytika Zemana by učitelé měli zájem situaci řešit, pokud by přesně věděli jak a měli pro řešení dostatek nástrojů. „Jde o to, že pokud škola nemá dostatek personálu a tím pádem nemá metodik prevence čas na řešení složitých případů, učitelé pak ztrácejí motivaci dotáhnout případ do konce. Nemluvě o tom, že by situaci mohl pomoci školní psycholog, kterých je v českém školství dlouhodobě nedostatek,“ připomíná expert.


Šikana v českých školách tak evidentně narůstá, ať už jsou důvody jakékoli. Je stále obtížnější pro šikanované najít adekvátní pomoc. Projevy agresivního chování ve školách mohou mít prokazatelně také dlouhodobé důsledky na život postižených dětí.

„Obecně bych řekl, že situace je vážná, co se týče identifikace šikany. Musíme mít dostatek nástrojů pro její identifikaci. Určitě ne všechny školy umějí pracovat s online schránkami důvěry typu Nenech to být a vždy jde pracovat na vzdělávání učitelů a učitelských týmů pro identifikaci šikany, protože řekněme si upřímně, že projevy šikany jsou těžko rozpoznatelné a je důležité sledovat i drobné náznaky a ty mezi sebou sdílet,“ uzavřel Zeman.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy