Slevy na jízdném: Od 1. dubna se sníží na 50 procent a pro lidi nad 70 let se mění
Středočeští zastupitelé schválili upravené tarify Pražské integrované dopravy (PID) ve Středočeském kraji a Středočeské integrované dopravy (SID). Tímto krokem mimo jiné sjednotili jízdné pro cestující starší 70 let v autobusech a vlacích. Dosud si tito senioři ve vlacích kupovali jízdní doklad a nemohli využívat výhod časového kuponu. Cestování autobusy ale měli zdarma. Nově pro ně platí totéž, co pro pasažéry nad 65 let, budou jim tedy poskytovány slevy od státu, budou mít možnost nákupu časového kuponu a budou mít stejná pravidla pro cestování v autobusové i vlakové dopravě. Část opozice zrušení jízdného zdarma v autobusech pro seniory nad 70 let kritizovala.
Podle úprav tarifů platných od 12. června budou moci se slevou nově cestovat váleční veteráni a účastníci odboje. Lidé s osvědčením účastníka odboje a odporu proti komunismu nebo s osvědčením či průkazem válečného veterána budou moci cestovat integrovanou dopravou za 365 korun ročně. Zastupitelé také rozhodli o zavedení jízdního dokladu pro přepravu jízdních kol v železniční dopravě. Pro cestující, kteří přepravují jízdní kola, bude dvouhodinový lístek za 30 korun a celodenní za 80 korun. Počítá se také se snížením slevy na jízdném pro studenty a seniory ze 75 na 50 procent, jak to již schválila vláda. To by mělo platit od 1. dubna. Sleva bude dál platit pro žáky od šesti do 18 let, studenty do 26 let a lidi starší 65 let.
Opozice krok kritizuje
Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) míní, že cena, kterou lidé nad 70 let nově zaplatí, není enormně vysoká, protože si mohou koupit časové kupony. Opoziční zastupitel za ANO a náměstek mladoboleslavského primátora Jiří Bouška (ANO+Volba pro Mladou Boleslav) tento krok kritizoval. Poukázal na to, že Mladá Boleslav naopak zavede od dubna jízdné pro starobní důchodce zdarma. "V době krize se snažíme lidem naopak pomáhat," uvedl.
Borecký namítl, že peníze na každou slevu z veřejných rozpočtů se musí od někoho vybrat nebo se kvůli tomu musí někdo zadlužit, a poukázal na základní rozpočtovou odpovědnost. Zároveň podotkl, že do roku 2017 platily jen slevy na železnici pro lidi starší 65 let ve výši 50 procent a všude jinde senioři platili plnou cenu, takže je podle Boreckého nový stav pořád příznivější.