Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Srovnání primátorů Hřiba oproti Krnáčové: Katastrofická doprava v Praze i zanedbané mosty

Srovnání Zdeňka Hřiba a Adriany Krnáčové: Jak si Praha za primátorů vedla
Zdroj: Profimedia/koláž eXtra.cz
Předchozí Další
+ Další 4 fotografie
Srovnání

První volební období se Zdeňku Hřibovi pomalu blíží ke konci. Pražané jeho služby ve funkci primátora zhodnotí na podzim v komunálních volbách a už nyní se odborníci shodují, že politik z řad Pirátů bude mít obhajobu velice těžkou. Jeho vládu totiž provázely potíže s dopravou a v očích mnoha lidí mu zřejmě neprospěje ani nutná oprava Barrandovského mostu. Přesto má Hřib za sebou i řadu pozitivních rozhodnutí. Redakce eXtra.cz proto porovnala, jak se současnému šéfovi hlavního města dařilo oproti jeho předchůdkyni Adrianě Krnáčové (ANO). 

Od revoluce dokázali pozici primátora Prahy obhájit pouze dva politici. Jedním z nich byl kontroverzní Pavel Bém, druhým pak Jan Koukal. Zbytek primátorů byl rád, že dokončil celé první volební období, jelikož jejich přešlapy bývají vidět víc než v ostatních krajích. Své o tom ví i Adriana Krnáčová.

Adriana Krnáčová​

Krnáčovou mnozí Pražané nehodnotili zrovna jako zářivou primátorku. Přes mnohé přešlapy a nešťastné výroky se jí musí nechat jedna věc. Jako jedna z mála dokázala hospodařit s přebytkem, za rok 2017 to bylo 7 miliard korun. To ale nutně nemusí být výhodou.

Pád Trojské lávky

Krnáčové se totiž vytýkalo, že nestaví a neopravuje. To svým způsobem potvrdil i pád Trojské lávky z prosince roku 2017. Čtyři lidé tehdy utrpěli zranění, dva z nich vážná. Jak se v souvislosti s tím ukázalo, 21 mostů bylo v té době ve velmi špatném stavu, přičemž tři další byly v havarijním.

Oprava Libeňského mostu

Jedním z nich byl Libeňský most. Za jeho zoufalý stav mohlo už předchozí vedení Prahy, dlouho přehlížen byl ale i za Krnáčové, respektive jejího náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD). Nakonec byla rekonstrukce zahájena už během jejího volebního období, jenže způsobila v Praze zmatek, za což mohla zejména špatná komunikace vedení města s jeho obyvateli.

Průtahy s tunelem Blanka

Někdejší primátorka zdědila po svých předchůdcích i v mnoha směrech kontroverzní stavbu tunelu Blanka. Ačkoliv měl být dokončený v roce 2011, jenže se to protáhlo až do roku 2015. Za průtahy během vlády Krnáčové mohly i vlhké kabely. Když se na komplikaci přišlo, Krnáčová ji okomentovala tak, že stavbu projektoval "asi nějaký debil".

Lítačka a signál v metru

Ke cti primátorce slouží přechod z extrémně předražené a nevýhodné Opencard na levnější Lítačku. Zároveň se během její vlády začal zavádět mobilní signál do metra. I to se ale protáhlo a dokončilo se až za primátora Zdeňka Hřiba v roce 2021.

Zpovykaní Pražané

Současný primátor schytává největší kritiku za špatnou dopravu v Praze. Ta však nebyla ideální ani za Krnáčové, která za ni byla často kritizována, byť ji měl na starosti Dolínek. Na to ale politička odpověděla po svém. "Myslím, že Pražané jsou trochu zpovykaní s dopravou, protože když jsem v zahraničí a čekám deset minut v zácpě, tak v Praze už by bylo povstání a skandál," uvedla v rozhovoru pro Novinky, čímž okamžitě rozzuřila tisíce lidí.

Zdeněk Hřib

Právě doprava je největším trnem v oku pražských obyvatel, podle kterých problém padá zejména na hlavu Zdeňka Hřiba a jeho náměstka pro dopravu Adama Scheinherra. Během posledních let byla Praha prakticky každý den ucpaná, na čemž nesly vinu zejména rekonstrukce, jako například v Argentinské ulici.

Špatná koordinace oprav

Většina opozičních politiků v Praze se shoduje, že opravy byly nutné, avšak jejich koordinace měla být vyřešena lépe. Doprava v Praze je naprostá katastrofa. "Primátor Hřib si současný stav pochvaluje. Podle jeho slov probíhá koordinace jednotlivých dopravních omezení perfektně. Je evidentní, že buď dlouho neseděl v Praze za volantem, nebo ho řidič vozí tajnými uličkami," uvedla v rozhovoru pro eXtra.cz opoziční politička Alexandra Udženija (ODS) a dopravu v hlavním městě označila za katastrofu.

Rekonstrukce Barrandovského mostu

Pro mnohé obyvatele Prahy, a nejen pro ně, bude velkým problémem rekonstrukce Barrandovského mostu, která začne za pár týdnů a potrvá čtyři roky. Ve čtyřech fázích bude v letních měsících omezen provoz na mostě z osmi pruhů na šest. To zapříčiní dlouhé kolony, zejména v případě autonehody. Podle odborníka na dopravu Zdeňka Lokaje, který problém popsal v rozsáhlém rozhovoru pro eXtra.cz, se může stát, že bouračka na mostě během rekonstrukce může ochromit téměř celou Prahu.

Nutno ale dodat, že Hřib nemůže za to, že se opravy odkládaly dlouhých deset let. Odhodlalo se k nim až současné vedení, byť je dost pravděpodobné, že kvůli stavu mostu nemělo na výběr.

Linka metra D

Kromě rekonstrukce mostu také Hřib spustil výstavbu linky metra D, jež povede od Náměstí Míru přes Nemocnici Krč až po Písnici. Její vybudování slibovala už Krnáčová, během jejího volebního období na zahájení komplikované stavby nikdy nedošlo.

Tramvajová trať do Holyně

Hřibova vláda klade důraz na městskou hromadnou dopravu, díky které se podle současného primátora ulehčí pražské dopravě. I proto byla v dubnu letošního roku uvedena do provozu tramvajová trať z Barrandova do Holyně. Stavba trvala necelých 10 měsíců a vyšla na 170 milionů korun.

Cyklostezky na úkor parkování

Velkým trnem v oku Pražanů je Hřibovo protežování cyklostezek, které vznikají na úkor osobních vozidel. Místy totiž omezují jízdní pruhy, které by naopak podle některých odborníků potřebovaly rozšířit. Dalším faktem je ten, že i kvůli cyklostezkám ubylo parkovacích míst, což je další z pražských neduhů v posledních letech.

Bytová krize

Kritickou se stala také situace s byty, respektive s jejich kupní cenou včetně nájmů. Obojí neúměrně roste a pražskému vedení se s tím nedaří bojovat. Důvodem je nedostatek bytů, za čímž stojí zejména pomalé povolování. Jak uvádí portál Seznam Zprávy, v Praze se ročně průměrně dočkají povolení jen zhruba tři nové byty na 1000 obyvatel. Oproti tomu v Mnichově, Bratislavě nebo Vídni je to dvakrát až třikrát tolik.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy