Stávka učitelů ochromí školy: Pokud nevyjednáme více peněz, zhorší se kvalita výuky, stěžují si odbory a tepou vládu
Do odborářské stávky, která proběhne v pondělí 27. listopadu, se plně zapojí i školy. Po jednání s ministrem školství Mikulášem Bekem (STAN) to potvrdil šéf školských odborů František Dobšík. Ten uvedl, že stávka proběhne minimálně s účastí poloviny mateřských, základních a středních škol, které většinou zůstanou zavřené. ČTK píše, že odbory chystanou stávkou usilují o více peněz pro školství na příští rok a kritizují také to, že má o dvě procenta klesnout objem peněz na výdělky nepedagogických pracovníků ve školství. To se týká například kuchařů, hospodářů a ekonomů škol, školních psychologů či IT pracovníků. Redakci eXtra.cz zaslalo požadavky vedení lounského Gymnázia Václava Hlavatého.
Pondělní stávka se však zdaleka netýká jen škol – podporu pedagogům vyjádřily i nejpočetnější odborové svazy, jako je KOVO nebo dřevařské či úřednické odbory. Připojili se i odboráři v dalších odvětvích, včetně dopravy, zdravotnictví, kultury, knihoven, potravinářů a vysokoškolský svaz. Současně se v Praze chystá protestní pochod a demonstrace.
Ministerstvo školství by mělo mít podle navrhovaného rozpočtu v příštím roce na výdaje 269 miliard korun. Proti letošku je to o 3,9 miliardy korun víc, podle školských odborů i tak chybí v resortním rozpočtu téměř osm miliard korun.
Obavy mají odbory i z propuštění
Ještě v úterý jednal ministr školství Mikuláš Bek (STAN) s ekonomickými ministry. Výsledek tohoto setkání zahrnoval dohodu o urychlené novelizaci školského zákona. Tato novela by měla umožnit další zmocnění pro nařízení vlády týkající se financování regionálního školství pomocí maximálního počtu hodin, které jsou financovány ze státního rozpočtu v jednotlivých školách.
„Vysvětlovali jsme si ty naše přístupy a postoje, bohužel pan ministr s nějakým ještě dofinancováním pro příští rok kromě toho příslibu z těch nespotřebovaných výdajů na vládě neuspěl,“ řekl šéf školských odborů František Dobšík.
Bek zdůraznil, že současný model financování školství nemůže fungovat dlouhodobě a že je nutné hledat nové přístupy. „Za dalších pět let nemůžeme mít dalších 40 tisíc nových úvazků ve školství, proto musíme sáhnout k určité modifikaci toho systému. Je teď na odborech, jak posoudí tu situaci, já jen apeluji na všechny, aby co nejvíce racionálně zvažovali dopad těch opatření,“ citoval ministra zpravodajský web iDnes.cz.
Školské odbory zároveň odmítají návrh ministerstva školství na snížení maximálního počtu financovaných hodin výuky (PHmax), který by podle nich vedl ke zhoršení kvality výuky a navíc odporuje programovému prohlášení vlády. Odbory také usilují o více finančních prostředků pro školství na příští rok a vyjadřují obavy z omezení počtu dělených hodin, tandemové výuky, snižování úvazků a propouštění učitelů.
Platy některých zaměstnanců mají hradit obce
Kolem nařízení vlády o maximálním počtu financovaných hodin ale podle Beka panuje celá řada nedorozumění – redukce podle něj nepovede k ohrožení kvality vzdělávání na školách, k likvidaci malých škol ani k ohrožení asistence ve školách.
Konkrétně o požadavcích učitelů a škol hovoří například radní města Louny a zástupce ředitele tamního Gymnázia Václava Hlavatého Milan Čermák. „Pokud se nepodaří vyjednat více peněz pro školství, bude to znamenat, že se například jazyk, informatika nebo odborné semináře, které se učily v dělených hodinách po deseti, dvanácti žácích, budou učit v podstatně vyšším počtu žáků. To jde proti smyslu individualizace a kvality výuky,“ uvedl Čermák v prohlášení zaslaném redakci eXtra.cz.
Zaměstnanci škol zřizovaných městem Louny mají podporu města i proto, že stát údajně plánuje přenášet další náklady na obce. „Platy školníků, uklízeček, hospodářek, účetních a dalších nepedagogických pracovníků chce stát přenést na obce. Město Louny by v takovém případě vynaložilo zhruba 40 milionů korun ročně,“ uvedl mluvčí městského úřadu Marcel Mihalik.
Zástupci pražských městských částí uvedli, že některé školy v hlavním městě budou v pondělí uzavřené, jiné budou fungovat v omezeném režimu. V některých školách bude protest symbolický, například formou petice.