Triky podvodníků na telefonu se zdokonalují: Vydávají se za policii a hovor vás může stát stovky tisíc korun
Říkáte si, že jste proti různým podvodům a pokusům, jak z vašeho účtu vytáhnout peníze, imunní? Podvodníci se stejně jako opatření proti nim stále zdokonalují. Co byste dělali, kdyby vám zavolal důvěryhodný bankovní úředník a oznámil vám, že vaše peníze jsou v nebezpečí? A co kdyby vám kvůli nim volala i policie, stále byste nevěřili? Podívejte se, jak nejmodernější podvody fungují a jak se jim bránit, radí v tiskových zprávách policie i bankovní asociace.
Nový trik podvodníků, kteří se přes internet snaží vylákat z lidí peníze. Nikdo už se nebude vlamovat na váš účet za pomoci zjištění PIN kódu nebo podobným způsobem. Podvodníci si totiž našli výnosnější a také mnohem jednodušší způsob. V tiskové zprávě České bankovní asociace ho zmiňuje Robert Šuman, vedoucí výzkumného oddělení společnosti ESET, která vyvíjí software pro kyberbezpečnost.
"V současné době je zabezpečení bankovních systémů na velmi vysoké úrovni. Z toho důvodu sledujeme dlouhodobě trend zaměření aktivit útočníků na nejzranitelnější článek v celém řetězci – uživatele. Dlouhodobě představují vysoké riziko phishingové e-maily a SMS zprávy, podvodné aplikace a různé druhy škodlivých kódů, které cílí jak na osobní počítač, tak chytrý telefon uživatele. Samostatnou a mimořádně nebezpečnou kapitolu představuje tzv. vishing, který z logiky věci obchází veškeré bezpečnostní mechanismy,“ říká Šuman. Ani sebelepší zabezpečení tak člověka v momentě, kdy jím proniká on sám, neochrání.
Jak vishing funguje?
Vishing, který je zmíněn výše, probíhá zhruba následovně: Nic netušícímu člověku volá domnělý bankovní úředník, oznamuje mu, že se někdo pokusil získat prostředky z jeho účtu. To každému dokáže zkazit den a samozřejmě se s domnělým úředníkem snaží spolupracovat. Aby ne - je z banky, kterou klient opravdu má, a vystupuje i pod dohledatelným jménem. Oznámí mu, že nemusí nic dělat, jen čekat na telefonát policie, která zavolá do pár minut. Důvěra podvedeného tak opět stoupá.
Po chvilce skutečně volá policie, alespoň to si tedy podvedený myslí. Člověk na druhé straně se představuje jménem policisty, které lze dohledat, útvarem, který skutečně existuje. Číslo na telefonu je důvěryhodné, nic nenasvědčuje tomu, že se jedná o podvod. Klienta banky informuje o tom samém, o čem před tím domnělý zaměstnanec banky. A vyžaduje další akci.
Ta většinou zahrnuje přesun prostředků na "bezpečnější" místo, tedy účet, ze kterého jej domnělí kriminálníci nebudou moci ukrást. Podvodníci většinou svou oběť vmanipulují do toho, že své úspory často s úvěrem navíc naházejí do takzvaných Bitcoin bankomatů, kde vystopovat, kam peníze skutečně dále putovaly, je nemožné. A podvedený už je většinou nikdy znova nevidí.
Jak se bránit?
Policie o problému samozřejmě ví a snaží se proti němu bojovat. To ale vždy není jednoduché, zvláště kvůli tomu, že bitcoinové účty jsou často anonymní, zahraniční a odhalit toky peněz je nemožné i pro policisty. Ti proto důsledně před takovými povody varují.
"Nereagujte na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku," radí ve speciálním manuálu Policie ČR její mluvčí Ondřej Moravčík.
Policie a odborníci apelují také na starší lidi, aby se v případě nejistoty nestyděli zeptat na podezřelé zprávy či telefonáty svých příbuzných a známých. Ukazuje se, že za mnoha podvedenými stojí stud o problematice mluvit.