Závislost dětí na mobilech: Roste tu generace bez sociálních vazeb, říká pro eXtra.cz speciální pedagožka
České školství se potýká s řadou problémů. Jedním z nich je narůstající závislost žáků na sociálních sítích. Jak se v běžném školním provozu projevuje a dá se s tím vůbec nějak bojovat? Redakce eXtra.cz se vypravila do pražské Základní školy K Milíčovu, kde mluvila s ředitelkou i speciálními pedagožkami o tématech, která média spíše opomíjejí.
Všechny krize, které jsme v posledních letech zažívali, ať už jde o pandemii koronaviru nebo válku na Ukrajině, se výrazně dotýkají školství. Po dvou letech, kdy byla výuka často omezená na online prostředí, nyní do českých škol přišli žáci z válkou zmítané Ukrajiny. Ještě dříve však začali učitelé pociťovat u žáků jiný problém, který se mezitím stále stupňuje: je jím závislost na sociálních sítích.
O těchto tématech mluvil reportér eXtra.cz v pražské Základní škole K Milíčovu s její ředitelkou Alenou Červenou, školní speciální pedagožkou Blankou Hrudkovou a speciální pedagožkou v pedagogicko-psychologické poradně pro Prahu 11 a 12 Markétou Pítr. V první části se věnujeme právě vlivu sociálních médií a narůstajícím problémům žáků se zvládáním závislostí na mobilních přístrojích.
Děti tráví u mobilů až 6 hodin denně
"Trend začal už před pandemií, covid to jen umocnil. Problém je u dětí především se sociálními sítěmi Instagram a TikTok. Sociální sítě velmi propagují vizuál, zejména u dívek sledujeme velké nároky, které na sebe mají," popisuje Blanka Hrudková s tím, že pocity úzkosti, deprese a smutku jsou u dívek větší než u chlapců. U chlapců je ovšem vyšší počet dokončených sebevražd.
"Děti neustále sledují mobily. Podle jednoho z průzkumů, se kterým nás seznámil bývalý odborník organizace CZ.NIC Mgr. Průša, jehož odborné služby jako škola využíváme v rámci projektů, je to 5 až 6 hodin denně. Tato činnost vytěsňuje ostatní běžné aktivity. Děti spolu nekomunikují, netráví spolu čas, nesportují," dodává Hrudková alarmující data.
"Kvůli tomu se může zvyšovat porucha pozornosti, prohlubovat hyperaktivita, děti se následně medikují, což není úplně cílem," doplňuje ji Markéta Pítr. Zmiňuje také horší slovní zásobu žáků. Podle Hrudkové je problém v tom, že děti jsou na elektronické přístroje zvyklé už od předškolního věku, a zmiňuje zlozvyk, kdy rodiče dávají dětem tablet, když zrovna zlobí, nebo dokonce jako vizuální oporu při jídle.
Plíží se chodbami s mobilem
Do sociálních sítí děti většinou zabřednou kolem šesté třídy. Pak už se to s nimi veze a dochází až ke kuriózním situacím. "Děti se plíží chodbami s mobilem, schovávají se na záchodech a pak se zase tajně vplíží do třídy," popisuje své zkušenosti Alena Červená.
V případě krizové situace doporučuje Pítr zavolat na linku 116 000, kde se dětem i rodičům dostane okamžité pomoci. Není to ale prevence.
V předškolním věku do 4 let podle speciální pedagožky dítě nemá mít potřebu využívat tablet. "Od 5. roku už je to jiné, ale doporučuji u dětí na 1. stupni jen maximálně půl až hodinu za den," dodává Pítr.
Hrudková zmiňuje, že důležitá je v tomto nepravidelnost. Jakmile mají děti k elektronickým zařízením pravidelný přístup, rychle si na to zvyknou a chtějí více. Zároveň by rodiče měli mít alespoň základní přehled o tom, co jejich dítě na mobilu dělá. "Dobrá věc je, když se ten tablet nebo telefon občas "ztratí". Říct dítěti - pojď ven, na kolo, na fotbal nebo tenis, do kina, aby netrávilo čas jen s telefonem," dodává základní radu.
Podle Červené je pak paradoxně někdy lepší nedělat nic, než dětem vymýšlet plán na každou minutu dne. Děti si pak najdou aktivitu samy od sebe a nejsou v takovém presu. Důležité totiž je, aby se děti naučily pracovat s „nudou“ a dovedly tak samy řídit svůj čas, respektive naučily se to.
Roste tu generace bez sociálních vazeb
Podle ředitelky jsou dnes sociální sítě u dětí větší problém než drogy. "Dříve jsme je chytali na záchodech, že kouří, a dnes tam mobilují," dodává se smíchem.
A co dělat, pokud už jsou vaše děti odrostlé a mají vlastní hlavu? "U starších dětí je důležitá důvěra, povídání. Pokud je tam důvěra, pořád to můžete korigovat, když se vytratí, pak už ne," zmiňuje důležitý fakt Hrudková.
Moderní technika podle ní u mladé generace bohužel úplně nahradila touhu něco aktivně dělat. Děti jsou samy u počítače a už nejdou ven si hrát. A otázkou je, jaký to bude mít vliv do budoucna. Projekt Metaverse od společnosti Meta (dříve Facebook) podle ní bude mít za následek, že lidé v blízké budoucnosti stráví téměř 10 let ve virtuální realitě, jak odhadují nejnovější průzkumy. K tomu jsou děti touto společností vychovávány již nyní. Tato společnost si takto už v mladém věku vytváří své klienty. "Roste nám tu generace, která bude zkresleným světem de facto postižená a ti lidé budou velmi omezeni při zakládání normální rodiny, nemluvě o jejím udržení," obává se speciální pedagožka temné budoucnosti.