Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Zrádci (reality hra) Bachelor Česko 2024

Zoufalým Rusům dochází technika: Na frontu posílají muzejní exponáty z minulého století

Válka na Ukrajině: Rusko vozí na frontu devadesát let starou techniku
Zdroj: Profimedia.cz
Předchozí Další
válka

Devadesát let. Přesně tolik jich uplynulo od té doby, co z tehdy sovětských výrobních linek začaly sjíždět vojenské náklaďáky ZIS-6. Na dobu před druhou světovou válkou to byla poměrně spolehlivá auta, která se vyznačovala nepříliš dobrou dynamikou, ale skvělou výdrží. Že je ale na bojišti uvidíme i o století později, to by netipoval snad nikdo. Rusko tak opět dokazuje, že je zemí neomezených možností, když tyto stroje byly spatřeny a natočeny, jak míří do bojů na Ukrajině.

Že má Rusko problém s nedostatkem techniky a musí na frontu začít dovážet doslova muzejní kousky, si světová média všimla již několikrát. Naposledy některé snímky vlaků mířících na frontu zachytily, že jsou na vagonech naloženy i tanky T-55, jejichž produkce začala v roce 1958, ale jejich konstrukce pochází z doby těsně po druhé světové válce.

Vtipálci si tehdy přisadili, že brzy lze očekávat i tanky z doby mezi světovými válkami. A jak se teď ukazuje, některé vtipy skutečně dozrají až časem. Na videu, které zveřejnil twitterový účet Tendar, zabývající se mapováním a ověřováním informací hlavně z ruských sociálních sítích, jsou totiž zachyceny skutečně historické kousky.

Stroje ze druhé světové války

"Rusové přesouvají raketomety Kaťuša na náklaďácích ZIS-151 nebo ZIL-157 ze 40. a 50. let, v čele s ještě staršími náklaďáky ZIS-6 z 30. let," píše účet k videu, které pochází z jedné z ruských telegramových skupin. Raketomety Kaťuša se začaly v Sovětském svazu vyrábět v roce 1941 a své největší slávy dosáhly v bojích během druhé světové války.

Rusko je tak zřejmě v koncích s technikou, protože si lze jen těžko představit, že by je cokoli jiného donutilo používat podobná auta. Jejich provoz je totiž neuvěřitelně náročný nejen na zdroje (ZIS-6 má na plnou nádrž dojezd pouhých 180 kilometrů, píše Wikipedie), ale i na náhradní díly, protože spolehlivost téměř stoletých náklaďáků a dostupnost dílů je v dnešní době doslova tristní.

Rovnou z muzea?

Komentující pod videem si také povšimli, že některé ze strojů jsou vybaveny civilními poznávacími značkami, což nahrává teorii, že stroje byly do služby "staženy" z muzeí a výstav. Tuto teorii však není možné nijak ověřit.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy