Zpackané zrušení velkých techničáků: Vozte je na technickou s sebou, radí kontroloři
Radost ze zrušení velkých techničáků vystřídaly zmatky. Popisují to tak majitelé stanic technické kontroly. Zrušení velkého technického průkazu se neobešlo bez potíží, protože ve státní databázi chybějí údaje, které byly ve zrušených techničácích běžně dostupné. Majitelé aut by se podle odborníků neměli velkého techničáku zbavovat. Zrušení dokladu kritizuje kvůli neprůhlednosti historie auta i společnost Cebia.
"Další dobrá zpráva pro všechny řidiče! Od nového roku u sebe nebudeme muset nosit řidičský a technický průkaz. Oba dokumenty ovšem musí být platné. Zároveň se mění i celý systém technických průkazů. Nově bude pouze jeden dokument, velký technický průkaz se tak úplně ruší. Výměna technického průkazu proběhne při první návštěvě úřadu v jakékoliv záležitosti. Není nutná speciální návštěva," chlubil se novinkou ministr dopravy Martin Kupka začátkem roku na sociální síti X. Ne vše ale vyšlo tak, jak ministerstvo zamýšlelo.
Pokud si půjdete letos přihlásit auto, místo velkého a malého technického průkazu dostanete pouze jeden, malý. Ten v sobě ale nemá všechny údaje, které byste mohli potřebovat například na technické prohlídce. Jít může například o dodatečně povolené rozměry kol na autě nebo třeba tažné zařízení.
Chaos kvůli chybějícím údajům
Teď jsou na stanicích technické kontroly zmatky. „Setkáváme se s tím, protože zatímco dříve šlo vše vyčíst v papírových technických průkazech, kde jsou zaznamenána tažná zařízení, alternativní výbavy, alternativní použití třeba kola a pneumatik, tak v malém průkazu to není a v centrálním registru vozidel nejsou všechna data v souladu se skutečností. Některá data jednoduše chybějí,“ potvrzuje pro iDnes.cz místopředseda Profesní komory STK Miroslav Pecha.
Velké techničáky nevyhazujte
Majitelům tak radí, aby s sebou na technické či evidenční kontroly stále vozili velké technické průkazy, ač už jsou neplatné. Pokud naleznou mezi databází ministerstva a velkým technickým průkazem rozpor, nafotí jej a do databáze vyplní. Pokud však zákazník nemá velký techničák jako důkaz, musí přijít na technickou či evidenčku znovu do třiceti dnů.
Kritika kvůli zakrytí majitelů
Poměrně velkou kritiku si vysloužily novinky v technických průkazech třeba i od společnosti Cebia, která ověřuje historii ojetých aut. "Žijeme v éře digitalizace a zbavit se dalšího papíru je určitě užitečné. Za nás, jako firmu, která řeší oblast prověřování ojetých vozidel, je každopádně škoda, že zmizí informace o předchozích majitelích. To umožní některým podvodníkům s ojetými vozidly zakrýt další informace z historie vozidla. Ostatní informace získá každý online," uvádí společnost na svém webu.