Trendy
válka na Ukrajině Výměna manželek 2024 MS v hokeji 2024 Survivor 2024 - aktuálně

Pozor na ztracenou občanku: Příběh Bronislava ukazuje, jaké problémy vás mohou po letech dostihnout

Ztráta občanského průkazu se může vyvinout ve velký problém. Bronislava dostihly po letech půjčky, které si na něj objednal podvodník
Zdroj: Se souhlasem Bronislava Tomka/Profimedia.cz/Koláž eXtra.cz
podvod

Ztráta dokladů může potkat každého. Přesto se tato nepříjemnost může vyvinout v mnohem větší průšvih. Své o tom ví pan Bronislav Tomek, který ačkoli celou záležitost ihned řešil s policií, po letech se dočkal nepříjemného překvapení v podobě dluhů na jeho jméno, které udělal podvodník. Svou anabázi popsal redakci eXtra.cz.

Příběh pana Bronislava Tomka ukazuje, kam až může vést ztráta osobních dokladů. "V roce 2012 jsem ztratil občanku někde na vodě na Sázavě. Jiný člověk ji našel. Hned jak jsem ji ztratil, jsem si po víkendu nechal udělat novou," vysvětluje pro eXtra.cz, jak začala jeho právní anabáze.

Jenže po čase zjistil, že si někdo objednal služby u firmy O2 na jeho jméno. "Ten nálezce si objednal služby v Jihlavě na adrese, kde jsem v životě ani nebyl. Kromě služeb od O2, což byla kabelová televize a pevná linka, si půjčil ještě peníze. Celkem 15 000 Kč v rámci rychlopůjčky u firmy Provident Financial," vypráví Tomek.

Anabáze po ohlášení podvodu na policii neskončila

Podvodník si půjčku u firmy sjednal pomocí svého kamaráda, který tam tehdy pracoval a smlouvu s ním sepsal. Služby u O2 si pak podle Tomka šlo tehdy objednat i přes telefon, aniž byste někam fyzicky chodili, pokud jste měli údaje z občanského průkazu.

Muž přestal za objednané služby platit velice rychle. Když O2 zjistila, že jim nechodí platby, podívali se do smlouvy a zjistili, na koho jsou napsané.

"Pak zavolali s tím, že jim neplatím služby, což bylo překvapení. Řekl jsem jim, ať se obrátí na tu adresu, kde ty služby jsou čerpané. Oni tehdy vyhrožovali, že pošlou akční tým. Já jsem následně šel na policii podat trestní oznámení, že došlo k podvodu. Policie to sepsala, řekli, že se na to podívají. Za 14 dní pak volal nějaký policista z Dačic, že ten pachatel bydlel v tom okrese a že už to vyřešili, ať si s tím nedělám starosti," vzpomíná Tomek s tím, že následně celou záležitost pustil z hlavy.

Jenže celá anabáze dále pokračovala, protože dluh u firmy Provident Financial stále existoval. "V roce 2016 přišel platební příkaz od soudu, který mě odsoudil k zaplacení 15 tisíc. Tak jsem šel opět na policii a šel jsem podat odpor vůči platebnímu příkazu. Problém byl, že jsem o den prošvihl termín. Tím pádem bylo po akci a příkaz zůstal v platnosti. Byl jsem rozhodnutý to nezaplatit a doufal jsem, že policie to vyřeší," popisuje podvedený muž, co dále následovalo.

Naštěstí přišlo vzápětí oznámení od firmy, která dluh vymáhala. "Oni slíbili, že to stáhnou. Říkal jsem si, že když to už sami uznali, že to zlikvidují," pokračuje Tomek.

Roky běžely dál a v roce 2022 přišla Tomkovi zpráva od vymahačské firmy, že pohledávku postupují zpět firmě Provident Financial. "Já byl zděšený, že to ještě existuje," dodává Tomek, který si myslel, že celá záležitost už dávno skončila.

Záhy zjistil, kde byl problém. "Prvního soudu jsem se ani nemohl zúčastnit, protože obsílku poslali na špatnou adresu. Tu v Jihlavě, kde jsem nebyl a kde byl ten chlapík. Tím jsem věděl, že byla porušena moje práva. Spojil jsem se se státním zastupitelstvím a vyžádal jsem si zprávu. Problém byl, že platební příkaz pořád existoval a tam skáčou velké úroky. Shromáždil jsem tedy všechny dokumenty a napsal jsem té firmě mail, kde jsem vše popsal. Nakonec přišla odpověď, že vše smazali," uvádí poškozený muž s tím, že vše nakonec dobře dopadlo.

Podvodník nakonec potrestán nebyl, protože případ byl promlčen. V Tomkovi zároveň po celé anabázi zbyla hořká pachuť. "Ten pocit je hrozně nepříjemný, když nevíte, jestli po vás budou chtít 80 tisíc korun. Kdybych neměl kolem sebe lidi, co tomu rozumí, tak jsem se cítil blbě," dodává a připojuje historku, jak si po letech objednal u firmy O2 služby a firma u něj měla stále evidovanou adresu podvodníka. Když na to Tomek upozornil, operátorka mu řekla, ať zajde na pobočku.

O2: Doklady ověřujeme v rámci systému

Redakce eXtra.cz oslovila společnost O2 ohledně vyjádření k příběhu pana Tomka a tomu, jak zajišťují, aby někdo nemohl podvodně uzavřít smlouvu na služby pod jiným jménem.

"Pracovní postupy společnosti O2 ve vztahu k ověřování zákazníků jsou v současné době nastaveny tak, aby nemohlo ke zneužití identity dojít. Každý náš zákazník musí projít při sjednání smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací ověřením, jehož součástí je i předložení dokladu totožnosti – v rámci tohoto procesu porovnáváme fotografie na dokladu a živý obraz zákazníka," uvádí mluvčí firmy Veronika Zachariášová.

Tento způsob ověření podle ní vyžadují jak v rámci prodejních kanálů, na kterých dochází k živému kontaktu se zákazníkem, tak při sjednání smlouvy prostředky na dálku. "V takovém případě ověřujeme zákazníky digitálně s využitím stejných principů jako při živém kontaktu nebo k nim vysíláme kurýra," pokračuje Zachariášová.

V rámci ověření zákazníka podle ní rovněž probíhá ověření platnosti dokladu oproti databázi neplatných dokladů v databázi dostupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra České republiky.

"Co se týče evidence chybné adresy trvalého pobytu pana Bronislava Tomka v naší databázi – nebyla dosud upravena z důvodu neposkytnutí dostatečné součinnosti ze strany zákazníka," dodává mluvčí operátora pro eXtra.cz.

Provident Financial: Peníze po obětech podvodníků nevymáháme

Se stejným dotazem jsme se pak obrátili na firmu Provident Financial. "Ke zmíněnému případu došlo před více než 10 lety a legislativní prostředí celé oblasti spotřebitelských úvěrů od té doby prošlo dramatickou proměnou. Zákon o spotřebitelském úvěru z roku 2016 přinesl na trh finančních služeb jasná pravidla a přísnou regulaci ze strany České národní banky," říká pro eXtra.cz mluvčí společnosti Jana Austová Pikardová.

"Naše společnost a další licencovaní poskytovatelé musí důkladně identifikovat každého, kdo žádá o půjčku. Součástí tohoto procesu je i ověřování předkládaného občanského průkazu v databázi „Neplatné doklady“, která je vedená Ministerstvem vnitra. Také využíváme dalších externích zdrojů, jako jsou například úvěrové registry pro další kontrolu klienta," pokračuje.

Dodržováním přísných interních kontrolních procesů se podle ní její firmě i obchodním zástupcům daří pokusy o zneužití včas odhalit a díky důsledně nastavenému systému se prý jedná jen o jednotky případů.

"Přesto je ale zapotřebí, aby případná ztráta či odcizení osobních dokladů bylo co nejdříve ohlášeno na policii. Jedině tak se mohou vyhnout nepříjemnému dokazování, že se stali obětí trestného činu a jejich totožnost byla zneužita. V případě, že by nastala situace a došlo by ke zneužití identity a sjednání spotřebitelského úvěru, pak se nemusí podvedená osoba obávat, že po ní budeme spotřebitelský úvěr vymáhat. V těchto případech vždy platí, že finanční škoda jde za společností," doplňuje Austová Pikardová.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy