Od štíhlých modelek po silné: Takhle radikálně se v průběhu let změnily tváře Victoria's Secret
Přes čtyřicet let udávala americká značka Victoria's Secret trendy v oblasti luxusního spodního prádla a oblečení na spaní. Jenže zdá se, že tomu je už definitivní konec. Proč?
Americkou značku spodního prádla Victoria’s Secret založil v roce 1977 Roy Raymond, protože se cítil nekomfortně, když musel své ženě kupovat spodní prádlo. Prodavačky na něj vrhaly zvláštní pohledy a to ho znervózňovalo ještě více. Tehdy bylo k dostání pouze obyčejné a hlavně pohodlné spodní prádlo a v mnoha případech se prodávalo vždy po několika kusech ve velikých obchodních centrech. Přitažlivější prádlo, jako například krajková tanga, bylo možné zakoupit jen ve specializovaných prodejnách a ani tak se nejednalo o veliký výběr. Většinou navíc sloužilo pouze ke speciálním příležitostem, jako byla svatba.
To se však rozhodl Roy změnit, a proto vytvořil Victoria’s Secret. Jméno je odvozené od královny Viktorie a viktoránské éry a „tajemství” má signalizovat ono tajemství pod oblečením.
Nová éra spodního prádla
V sedmdesátých letech vypadaly modelky v katalozích předvádějící toto spodní prádlo jako „dražší dívky na zavolání“. To se ale změnilo, když společnost odkoupil multimilionář Leslie Wexner, který chtěl značku pozvednout na novou úroveň. V devadesátých letech přišla navíc éra supermodelek a tím se zvýšila i prestiž Victoria’s Secret, protože právě tyto modelky se staly tvářemi značky.
Popularita značky začala růst hlavně od roku 1995, kdy se uskutečnila první módní přehlídka, která připomínala spíše říši fantazie. Krásné mladé modelky s perfektní štíhlou figurou prezentovaly luxusní spodní prádlo. Později se z této show stala jedna z nejočekávanějších módních událostí roku, kterou si nenechaly ujít jak ženy, tak i muži.
Mezi nejznámější modelky, které se na přehlídkách objevovaly pravidelně, patřily třeba Adriana Lima, Candice Swanepoel, Tyra Banks, Naomi Campbell, Gisele Bündchen, Stephanie Seymour, Heidi Klum nebo Češky Karolína Kurková a Daniela Peštová.
Radikální změny
Po několik desetiletí bylo v kampaních možné spatřit pouze štíhlé a vysportované modelky. Jenže trh je nekompromisní a několik posledních let začal volat po tzv. body positivity, tedy aby se upřednostnila normální lidská těla a aby šanci dostaly i modelky plnějších tvarů, protože přesně takové nyní ženy jsou.
Značka Victoria’s Secret se podobným změnám dlouho bránila, a zatímco jiné značky začaly do kampaní obsazovat plnoštíhlé modelky, Victoria’s Secret se stále držela zajetých kolejí, což začala spousta lidí kritizovat. Po odvolání dlouholetého marketingového šéfa Eda Razka se také změnila dynamika firmy. Do kampaní se začaly obsazovat silnější modelky, aby značka uspokojila trh poptávající spodní prádlo pro všechny typy postav. Kromě toho zrušila i své legendární a každoročně pořádané módní přehlídky kvůli úpadkům zisků.
Jenže zdá se, že v současné době spíše než plnoštíhlé modelky jsou do Victoria’s Secret kampaní obsazované obézní ženy, které rozhodně zdravě nevypadají. Na tom se shodují i lidé v komentářích, kteří píšou, že se firma dostala z extrému do dalšího extrému. Victoria’s Secret, která tak byla po čtyři desetiletí jedničkou na trhu luxusního spodního prádla, pomalu, ale jistě míří do úpadku, potože nestíhá jít s dobou.