Velký test parfémů z e-shopů: Jsou v Česku stejně kvalitní produkty jako v ostatních zemích?
Parfémy – vábivě svůdná vůně, ale i byznys za miliardy korun, který roste především na internetu. V souvislosti s nákupem parfémů online se však čas od času objevují i spekulace o tom, zda jde o stejně kvalitní produkty, jako jsou ty z kamenných obchodů. Redakce eXtra.cz proto v sérii článků a videí prověřuje kvalitu parfémů prodávaných online.
Ve značkovém kamenném obchodě nad kvalitou parfému nemusíte přemýšlet, k dispozici je totiž proškolený personál i vonné testery. Při koupi parfému z e-shopu se u některých zákazníků mohou objevit pochyby. Na sociálních sítích se čas od času objevují i recenze podobné těmto: "Objednala jsem si milovaný parfém Yves Saint Laurent a jeho vůně nebyla tak intenzivní, jako když si ho jdu koupit do obchodu." Nebo: "Objednala jsem si přes internet parfém Chloé za stejnou cenu jako v kamenném obchodě, ale jeho vůně vydržela jen chvíli."
Redakce eXtra.cz se proto rozhodla kvalitu parfémů z internetu prověřit. Zajímalo nás, zda se parfémy koupené online liší, zda méně voní, zda vydrží jen krátce – prostě zda jsou méně kvalitní než ty z běžného obchodu. Nakoupili jsme u pěti největších e-shopů totožné parfémy Giorgio Armani a Chloé a nechali je otestovat na pražské Vysoké škole chemicko-technologické (VŠCHT).
Výsledek? „Parfémy se od sebe významně vůbec neliší. Odchylky jsou minimální. Můžeme tedy potvrdit, že všechny testované parfémy jsou stejné. Pocházejí z pěti různých e-shopů, takže pravděpodobnost, že by byly falšované, je prakticky mizivá. Kdyby byl testovaný parfém naředěný, uvidíme sice stejné látky, ale jejich intenzita bude výrazně nižší,“ vysvětluje Michal Stupák z VŠCHT.
Jiná kvalita parfémů pro Česko?
Podle odborníků byly všechny parfémy totožné, a tedy pravé. Je ale možné, že se v Česku prodávají méně kvalitní parfémy než jinde v Evropě? „Tzv. dvojí kvalita parfémů neexistuje,“ říká Denis Vanča z řetězce Douglas. „Není možné, že by se u nás prodávaly druhořadé méně kvalitní výrobky než například v Německu,“ dodává. Není podle něj také rozdíl ani mezi kamennou prodejnou a e-shopem, protože dodavatel nebo výrobce parfému je stále stejný.
Projekt eXtra.cz: Test parfémů z e-shopů
Parfémy z internetu: Velké téma, které nabylo na významu především v době koronaviru. Vzhledem k zavřeným kamenným obchodům Češi ve velkém pořizovali vůně nejznámějších světových značek on-line. A především na sociálních sítích se poté začaly objevovat různé mýty, které se parfémů kupovaných po internetu týkají. Prý nejsou stejně kvalitní jako ty z kamenných obchodů. Poštou či spediční firmou vám údajně přijdou vůně, které nevydrží tak dlouho apod.
Redakce eXtra.cz se rozhodla tyto spekulace prověřit. Ve spolupráci s pražskou Vysokou školou chemicko-technologickou jsme otestovali parfémy stejných značek od pěti různých konkurenčních prodejců (Notino, Douglas,Sephora, El Nino a Vivantis). Pražská VŠCHT parfémy podrobila důkladné analýze, která přinesla jednoznačný verdikt. Parfémy se od sebe neliší, jedná se tedy o originály, které pocházejí z jednoho zdroje – přímo od výrobce.
Parfémům kupovaným po internetu se redakce eXtra.cz bude věnovat dlouhodobě!
Více o tématu
Cesta parfému k zákazníkovi
Renomovaní prodejci, ať už jde o kamenný obchod nebo e-shop, postupují při distribuci parfémů k zákazníkovi víceméně stejně. „Veškeré zboží, které přijímáme na sklad, pochází buď přímo od světových výrobců, nebo od ověřených dodavatelů. Produkty k nám chodí víceméně hned z výrobních hal. Putují k nám na sklad a následně k zákazníkům,“ popisuje Kabická.
Kvalitu parfému pak zákazníkům garantují přísné normy, testování produktů přímo u výrobce a pak samozřejmě i renomovaný prodejce. „Parfémy primárně testují přímo výrobci, je na to spousta evropských regulí, český zákon… Existují tedy přísné kontrolní mechanismy,“ doplňuje Vanča.
Co by si však zákazníci měli vždy kontrolovat, je to, od koho parfém nakupují. „Pokud je to renomovaná společnost, pak samozřejmě nic nehrozí. Při nákupu na internetu by si však měli důkladně přečíst podmínky e-shopu, obchodu a samozřejmě se podívat na cenu,“ konstatuje Vanča.
Výhody nákupu parfémů online
A jaké jsou tedy podle oslovených odborníků výhody nákupu parfémů na internetu oproti kamenné prodejně? Začíná to u ceny, protože na internetu jsou parfémy podstatně levnější než v kamenném obchodě, kde je navíc z kapacitních důvodů logicky výrazně nižší výběr. Na internetu rovněž můžete využít například recenze jiných uživatelů, jejich zkušenosti v diskusních fórech, a můžete tak lépe vybrat produkt přesně pro své potřeby.