Nová pohádka Jak si nevzít princeznu: Slibuje cestování časem a skvělé triky
Česká televize na Štědrý večer uvádí novou pohádku Karla Janáka Jak si nevzít princeznu. O čem bude? Jaké nástrahy na tvůrce čekaly při natáčení? Jak vznikala kouzla? Co na jeho pohádky říkají v Německu a čím se ta letošní podobá Návratu do budoucnosti? To vše režisér prozradil eXtra.cz.
Karel Janák: Král českých pohádek
Režisér Karel Janák (51) má za sebouuž řadu pohádek, namátkou Dvanáct měsíčků, Škola ve mlejně, Princezna a písař, Korunní princ, Nejlepší přítel, předloňskou štědrovečerní Princezna a půl království, loňskou O vánoční hvězdě a úplně nejnovější Jak si nevzít princeznu.
Právě o natáčení poslední jmenované, letošní hlavní štědrovečerní pohádce České televize, si redaktor eXtra.cz s režisérem povídal.
Počasí udělalo čáru přes rozpočet
„Při natáčení jsme měli velké problémy s počasím. Střídala se tropická vedra a zároveň zima, vítr a lijáky. Pršelo nebo svítilo sluníčko, když se to zrovna nehodilo. Byl to boj, abychom s nešvary počasí zvládli natáčecí plán, ale nakonec jsme si s tím poradili se ctí,“ říká režisér.
„Tohle léto se moc nepovedlo. Ale připadá mi, že jak se pořád mluví o globálním oteplování, my zatím zažíváme spíš globální ochlazování,“ směje se Karel Janák.
„Naštěstí žádní herci nebo herečky to zdravotně neodnesli. Ani covid nikdo nedostal. Možná je to tím, že jsme se pořád testovali a nosili roušky, proto to všichni zvládli ve zdraví,“ raduje se režisér.
Iva Janžurová dostala do těla
Na place měl například i legendu Ivanu Janžurovou nebo herečku Naďu Konvalinkovou.
„Byly skvělé. Bylo pro ně ale těžké zvládnout kvantum schodů. Když se někdo potřebuje dostat do hradu Frýdlant, musí nejdříve vylézt pořádný kopec a do komnat, kde jsme točili, pak vedlo ještě asi dvě stě schodů. Měly to trochu náročnější, pohybu měly dost, ale zvládly to hezky,“ chválí herecké nestorky.
Jak si nevzít princeznu
O čem pohádka je podle režiséra?
„Sudičky princi předpoví, že si vezme princeznu ze sousedního království. Rodiče jsou nadšení, hned je seznamují a dávají je dohromady.
Když ty děti vidí, že je nutí do svatby, tak se začnou nesnášet a aby se vyhnuly svatbě, ukradnou sudičkám kouzelné hodinky, s jejichž pomocí se dostanou do doby, kdy byl princ miminko a kdy proběhla samotná sudba. Snaží se jim v ní zabránit, což ale způsobí další řadu komplikací a trablí.“
Úspěch i v Německu
V roli královny se představuje německá herečka Sonsee Neu.
„Natáčení s ní bylo super. V Německu je hodně známá, ale vůbec to nedávala najevo. Byla skromná, příjemná a vtipná. Se Sonsee se mi točilo moc dobře. Aby se cizinci mohli soustředit na herecký projev, necháváme je mluvit jejich jazykem. Co pak ale přináší trochu trable, je dabing. Udělat to tak, aby to nebylo poznat,“ přiznává „rejža“.
Zároveň má radost, že pohádku i díky Sonsee Neu uvidí i zahraniční diváci.
„Koprodukční vklad dává jistotu, že se pohádka nadabuje do němčiny a bude se vysílat i v německy mluvících zemích. Pro Českou televizi je to prestiž. A Němcům se moje předchozí pohádky líbily, měly tam úspěch a dobře se prodávaly. Proto trochu navazujeme na tradici Václava Vorlíčka a pohádky se točí už zase s Němci dohromady. Z toho máme všichni radost, že se ve spolupráci zase pokračuje,“ vysvětluje.
Kouzla v pohádce
Na pohádce pracovalo světoznámé studio UPP, které se zaměřuje především na počítačové triky do největších hollywoodských filmů. Minule režisérovi zachránilo krk.
„Pohybují se v jiném levelu, ale na předchozí pohádce dělali s velkou radostí, takže spolupracujeme znovu. V pohádce se tentokrát prochází do jiných časů. Chtěli jsme to udělat kouzlem, aby to nepůsobilo jako sci-fi, takže se zjevuje taková brána, kterou se přechází z jedné doby do druhé. Pak jsme potřebovali na hradě udělat dýmy, což by nám tam fyzicky nedovolili, abychom jim památku nezničili. V tom studiu jsou skvělí, máme kouzla opravdu jako z Hollywoodu,“ vypočítává.
Kritika
Karel Janák je už dopředu připravený i na rýpaly.
„Vždycky do filmu dáváme maximum, aby byl co nejlepší. Ale moc dobře vím, že vánoční pohádka je ostře sledované téma a někteří lidé na ní najdou cokoli, jen aby ji mohli zkritizovat. Říkám si, že i když jsme se hodně snažili, jak přijmou provedení těch cest v čase. Snad nebudou říkat, že se snažíme kopírovat Návrat do budoucnosti. Tomu jsme se právě snažili vyhnout. Je to také vlastně o cestování časem, v tom je to podobné, jinak je to ale úplně jiné.
Podle mě je super, že se v pohádce poprvé objevilo něco podobného. V Princezně zakleté v čase se opakovala smyčka, princip z filmu Na Hromnice o den více. My to stavíme jinak. Dává to obrovské možnosti rozvíjení příběhu,“ vysvětluje režisér, který má na kontě například i kdysi velký hit Snowboarďáci nebo řadu úspěšných reklam.