Nová podoba Hlaváku: Soutěžili i Češi, chtěli zachovat původní koncept, Hřib hájí ten nový
Rozporuplné reakce bohaté na emoce vyvolalo představení vítězného návrhu na renovaci nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Prvek, nad kterým se veřejnost nejčastěji pozastavuje, je míra otevřeného prostoru pod plánovanou střešní konstrukcí ze dřeva. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) a náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) se proto od úterý snaží koncept návrhu upřesnit a uvést rozvržení jednotlivých částí prostoru v hale na pravou míru. Redakce eXtra.cz navíc získala vizualizace konkurenčního návrhu od českého studia re:architekti, který v soutěži skončil na třetím místě.
„V té hale čekají lidi na vlak a místo haly tam bude nějaký přístřešek? Povede to jenom k tomu, že zbytek vnitřní budovy bude absolutně přeplněný,“ zněla jedna z kritických reakcí na sítích, která se podobně jako ostatní pozastavovala nad praktičností otevřeného prostoru v chladných měsících.
Bývalý pražský primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib se proto rozhodl podobu návrhu upřesnit. Podle něj cestující na novém „Hlaváku“ v zimě rozhodně mrznout nebudou. „Prostor za stříbrnými sloupy (za současným knihkupectvím Luxor) bude možné oddělit spouštěcí skleněnou stěnou a bude vyhřívaný. Mezipatro s přístupem k nástupištím bude naopak upraveno, aby se do něj pohodlně vešlo více čekajících cestujících,“ uvedl v prohlášení pro eXtra.cz.
Při čekání na vlak budou cestující na novém hlaváku v teple! 👍
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) November 28, 2023
Přístupový prostor pod novou střechou a uzavřený prostor pro čekání cestujících v mezipatře je totiž oddělený spouštěcí skleněnou stěnou (na grafice zakroužkováno). V chladnějších měsících pak bude možné stěnu… pic.twitter.com/sabvwSo7e1
Jedna část haly zůstane
„Naopak v uzavřeném prostoru, kde se teď čeká na vlak (u současného Burger Kingu), vznikne pro cestující daleko více místa díky zrušení některých obchodních vestaveb a jejich přesunutí do přízemí. Spodní prostor (...) pak bude fungovat jako příchozí. Přesto ho bude chránit nové rozsáhlé zastřešení, které oproti současnému stavu přesáhne i do části parku a zakryje i nově vzniklou tramvajovou zastávku,“ dodal Hřib na sociální síti X.
Schéma, na němž jsou jasně vymezeny a rozděleny prostory pro cestující, zveřejnil během úterý i pražský IPR. Aktuální odbavovací hala má dvě hlavní části, z nichž ta pod magistrálou s červeným interiérem zůstane. IPR vysvětluje, že dojde pouze ke změně dispozice tohoto prostoru, aby poskytl větší komfort cestujícím.
Konkurence chtěla původní koncept zachovat
Spodní část haly projde demolicí a bude nahrazena právě novou dřevostavbou nazývanou „pergola“. Tato struktura bude zastřešena, ale bez bočních stěn. „Bude fungovat jako přestupní prostor pro tramvaje a metro a bude nabízet komfortní vstup do parku i odbavovací haly. Díky tomu, že se pod ní nachází vestibul metra,“ upřesňuje IPR.
Vítězný projekt z dílny dánského studia Henning Larsen Architects se tak nesnaží zakrýt svou radikálnost – na rozdíl od konkurenčního návrhu českého ateliéru re:architekti, který pracuje se zachováním současné odbavovací haly ze 70. let.
„Klíčovým tématem našeho návrhu bylo zachování hodnot stávající odbavovací haly. Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvedl pro eXtra.cz Ondřej Synek z ateliéru re:architekti, jehož projekt v soutěži skončil na třetím místě.
Dodal, že jeho studio v případě nové odbavovací haly vidí neopakovatelnou kvalitu v její „velkorysosti, lapidárnosti a skvělé kvalitě detailů“. „Proto jsme se rozhodli ji bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,” dodal k návrhu.
Oba projekty, respektive jejich vizualizace, můžete porovnat v naší galerii.